» » اجرای برنامه‌های اقتصاد دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که ما در این معاونت در حال اجرای برنامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هستیم، افزود: در حوزه‌های پژوهش و فناوری تا زمانی که سرمایه‌های بخش خصوصی وارد نشود، این پروژه‌های انجام شده دستاوردی برای کشور نخواهد داشت.
به‌ گزارش ‌ایسنا، دکتر سورنا ستاری، در اختتامیه سومین جشنواره و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با اشاره به این‌که از ابتدای دولت، برنامه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را شروع کردیم، اظهار کرد: اجرای این برنامه همزمان با ورود دولت یازدهم است و با ادامه آن امروزه سه هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده است.
وی با تاکید بر این‌که این شرکت‌ها در سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند، خاطر نشان کرد: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت صادراتی یافته‌اند و برنامه ما توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان است.
ستاری با اشاره به توجه به حوزه سلول‌های بنیادی در سال‌های اخیر، یادآور شد: با ایجاد ستاد سلول‌های بنیادی هماهنگی‌هایی میان بخش‌های مختلف این حوزه ایجاد شده است، چرا که ماموریت ستادهای معاونت علمی، ایجاد هماهنگی، تجاری‌سازی و کمک به توسعه مرزهای دانش است.
معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور هماهنگی میان حوزه‌های میان‌رشته‌ای را از چالش‌های اصلی کشور عنوان کرد و گفت‌: در حال‌ حاضر علوم در کشور در دسته‌های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضیات تقسیم شده است و هماهنگ کردن میان این سه حوزه از بحث‌های جدی کشور به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه نوآوری در دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: در حال‌ حاضر شرکت‌هایی در حوزه‌های بیوتکنولوژی و پزشکی بازساختی در کشور ایجاد شده است که از دل دانشگاه‌های صنعتی خارج شده‌اند. این امر به همت ستادهای فناوری معاونت علمی ایجاد شده است.
رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به جایگاه سلول‌های بنیادی ایران در دنیا، خاطر نشان کرد: بر اساس گزارشات اعلام شده ایران در زمینه تولید مقالات رتبه ۱۴ دنیا را کسب کرده است، ضمن این‌که تعداد ثبت پتنت‌های این حوزه نیز در حال افزایش است.
ستاری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی را ۱۲۰ شرکت عنوان کرد که تعداد ۸۰ شرکت دانش‌بنیان شده‌اند و برخی از آنها نیز محصولات سل‌تراپی را به بازار عرضه کرده‌اند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این چندین قرارداد همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه پزشکی بازساختی منقعد کرده‌ایم، چرا که حوزه پزشکی بازساختی از موضوعات مهم و مطرح در آینده کشور به شمار می‌رود.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود، اضافه کرد:  ما در کنار فعالیت‌های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در حوزه سلول‌های بنیادی، اقدام به برگزاری المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی کرده‌ایم که تا دو ماه آینده این المپیاد برگزار خواهد شد.
به گفته وی برگزاری این نوع  المپیادها موجب شناسایی افراد مستعد در این حوزه خواهد شد و در آینده این افراد می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان موفقی را ایجاد کنند و در نهایت کشور به عدد قابل توجهی از ارزش افزوده خواهد رسید.
ستاری در ‌عین ‌حال تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم عدد قابل توجهی از جی‌.دی‌.پی نداشته باشیم، کشور نمی‌تواند در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان حرکتی کند.
معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور در ادامه‌ همچنین با تاکید بر ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه‌های پژوهشی و فناوری، گفت‌: تا زمانی که بخش خصوصی و سرمایه خصوصی وارد پروژه‌ نشود، پژوهش‌ها با پول دولتی موفق نخواهد بود و دستاوردی برای کشور نخواهد داشت، چرا که پروژه‌ زمانی معنادار است که بخش قابل توجهی از سرمایه‌های آن از طریق بخش خصوصی تامین شود.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این سمینار شروع خوبی برای اتفاقات آینده در حوزه سلول‌های بنیادی باشد.
ستاری همچنین تصریح کرد: همان طور که ایران از نظر تعداد مقالات در تولید مقالات در منطقه توانسته است کشورهای ترکیه و رژیم اشغالگر قدس را پشت سر بگذارد، امیدواریم که محققان خوبی در کشور فعالیت کنند. همان گونه که در حال‌ حاضر همکاری‌های مناسبی میان محققان داخلی و خارجی ایجاد شده است.
وی با اشاره به حضور محققان ۴۰ کشور در کنگره بین‌المللی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی، ادامه‌ داد: چنین حرکت‌هایی موجب تبادل علم می‌شود که مزایای بسیاری برای کشور به همراه خواهد داشت.
عاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: ما در معاونت علمی نیز به دنبال ایجاد اکوسیستم‌های کارآفرینی و به‌ویژه‌ در سلول‌های بنیادی هستیم.

97/09/10