» » 3700 شرکت دانش بنیان در کشور شکل گرفته است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: 3 هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان با استفاده از نیروی انسانی خلاق در کشور تشکیل شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سورنا ستاری عصر امروز در پنجمین جلسه شورای اداری استان کردستان در سالن پیامبر اعظم استانداری، اظهار کرد: پیشرفت‌های قابل توجهی در این سفر نسبت به سفرهای قبل دیدم ولی به هر حال کمبودها در این استان زیاد است و معتقدیم باید اتفاقات خوبی بیفتد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد:‌ سابقه تاسیس دانشگاه در ایران ایده‌ای است که از کشورهای غربی گرفته شد و در کشور بدون توجه به زیست‌بوم آن را پیاده کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه نوع زیست‌بوم با این ایده غربی متفاوت بود، گفت: دانشگاه زیست‌بوم ما نبود، اما الان به لحاظ دانشجو جزء کشورهای پنجم و ششم و در بحت تولید مهندس نیز کشور پنجم دنیا هستیم.
ستاری همچنین گفت: صنعت کشور هم از بوم خودمان بیرون نیامده است، خط تولید را با جای آن از خارج کشور آوردیم، غافل از اینکه این صنعت نیاز به دانشگاه نداشت بلکه تکنسین می‌خواست.
وی خاطرنشان کرد: وقتی در مورد صنعت فرش در ایران صحبت می‌کنیم با وجود اینکه در برخی دوره‌ها تا مرز نابودی برده‌ایم ولی با وجود همه اینها حفظ شده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: هنوز که هنوز است برای اینکه دوستی و عشق خود را به دیگران منتقل کنیم صنایع دستیمان را ارائه می‌کنیم ولی سوال اینجاست تا چه حد دانشگاه ما به صنعت کمک کرده است؟
وی تصریح کرد: همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در کشور مانند جزیره‌های مجزا کار کرده‌اند و ما هم از آن طرف دانشجو تولید کردیم بدون آنکه به بومی‌سازی دروس و غیره در دانشگاه‌ها توجه کنیم.
ستاری عنوان کرد: جامعه هرچند رشد پیدا کرده است، اما قطعا انتخاب‌های بهینه‌ای نبود ، نوع نگاه به حوزه علم و فناوری باید متحول شود چون تا این حوزه نقش خود را در اقتصاد ایفا نکند نمی‌تواند حوزه‌ای باشد که دولت‌ها برای آن هزینه کنند.
وی اضافه کرد: تا زمانی که بودجه بخش خصوصی در پژوهش وارد نشود، نمی‌توانیم مسیر را درست برویم چرا که هر اندازه پول دولتی را صرف پژوهش کنیم خروجی نخواهیم داشت.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: دانشگاهی که 100 درصد بودجه را از دولت می‌گیرد، هیچ وقت به مردم و جامعه و حل مسائل و کارآفرینی فکر نمی‌کند.
وی گفت: تا نتوانیم فناوری و دانش را در اقتصاد بیاوریم کسی ما را در این کشور تحویل نمی‌گیرد لذا بحث اقتصاد دانش‌بنیان در کشور در همین راستا انجام شده و پایه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان هم نیروی انسانی خلاق است.
وی ادامه داد: نیروی انسانی خلاق کشورمان ظرفیت خوبی است اما تا زمانی که وارد اقتصاد نشود ارزشی ندارد ، ایجاد 3 هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان و فروش 600 هزار میلیارد تومانی در همین راستا انجام گرفته است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اذعان داشت: اقدامات انجام گرفته در طول 3 سال اخیر در حوزه پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کردستان قابل ارزش و تقدیر است که باید با حمایت لازم زمینه رونق آنها فراهم شود.
وی گفت: آنچه موجب می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان در جایی شکل و رونق بگیرد محیط و اکوسیستم است و دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم سازد ولی این کار فرهنگ‌سازی می‌خواهد.
ستاری تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه درآمدهای نفتی ،فرهنگ راحت طلبی است که در جامعه ما فراهم شده است در صورتیکه نوع نگرش ما نسبت به آموزش و پژوهش و محیط باید تغییر پیدا کند تا شاهد توسعه و رونق اقتصاد در بخش دانش بنیان باشیم.
وی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که کارآفرینی ارزش نباشد و استخدام به ارزش تبدیل شود نوآوری اتفاق نخواهد افتاد، گفت: نمی‌توان از یک کارمند دولت که ساعت مشخص برای کار دارد انتظار نوآوری داشت.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: اینکه ما عدد قابل توجهی از جی‌دی‌پی را به سمت دانشگاه‌ها ببریم باید قدم‌های محکم به سمت شرکت‌های دانش بنیان برداریم.
وی تصریح کرد: مشکلاتی در داخل استان کردستان وجود دارد که توسط خود جوانان توانمند و نخبه همین استان قابل حل است و نباید به دیگران امیدوار باشیم.
ستاری ادامه داد: راهکار برای رفع مشکلات و توسعه و رونق در این حوزه باید از سوی استان ارائه شود، باید به اینکه به چه زیرساخت و اکوسیستمی نیاز داریم تا تحول ایجاد شود فکر کرد و براساس آن حرکت کنیم.
وی بزرگترین استارتاپ‌های منطقه را متعلق به ایران دانست و گفت: 21 هزار برنامه‌نویس و 43 میلیون مشترک در کشور داریم که بزرگتر از اینها در منطقه نیست.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید داشت: باید زیرساخت‌های این حوزه را ایجاد کرد ولی وارد بیزینس نشد ضمن اینکه بهره‌گیری از ظرفیت هرچه بیشتر بخش خصوصی در همین راستا ضروری است.

97/08/26