به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، کارگاه آموزشی «نحوه تأمین مالی مؤسسات و نهادهای اسلامی و قرآنی» عصر امروز سهشنبه ۱۴ شهریور ۹۶ با سخنرانی مجید پیره، کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در سالن اجتماعات سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
پیره در ابتدا به تعریف مفهوم تأمین مالی پرداخت و گفت: موضوع تأمین مالی، به این موضوع برمیگردد که ما از کجا و به چه ترتیب میتوانیم پول به دست بیاوریم و اولین مسئله که در حوزه تأمین مالی مطرح است، این است که این پول قرار است در کجا و چگونه خرج شود.
وی ادامه داد: در نظامهای غیر اسلامی، کسیکه پول را تأمین میکند، بهرهای را هم بابت این پول مطالبه میکند؛ چون معتقدند وقتی پولی را به کسی میدهید، این پول همچنان متعلق به شماست و در ازای این لطفی که به وی داشتهاید باید بهرهای را به شما پرداخت کند.
کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دیدگاه دین مبین اسلامی درباره این مسئله اظهار کرد: اما در نظام اسلامی، یکی از تعاریفی که اسلام در معاملات ارائه داده، این است که در قرض، پولی که داده شده است، دیگر مربوط به دهنده نیست و طبیعتا پول، کم و زیاد نمیشود.
وی یادآور شد: به همین دلیل است که خداوند در آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره فرموده است: «الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ كسانى كه ربا مى خورند، (از گور) برنمى خيزند مگر مانند برخاستن كسى كه شيطان بر اثر تماس، آشفته سرش كرده است. اين بدان سبب است كه آنان گفتند: (داد و ستد صرفاً مانند رباست.) و حال آنكه خدا داد و ستد را حلال، و ربا را حرام گردانيده است. پس، هر كس، اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسيد، و (از رباخوارى) باز ايستاد، آنچه گذشته، از آنِ اوست، و كارش به خدا واگذار مى شود، و كسانى كه (به رباخوارى) باز گردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود ». به موجب این آیه قرآن، اضافه در قرض ممنوع است و دلیل آن هم منطقی است که در پس آن قرار دارد؛ چراکه در قرض، کسیکه پول را میدهد، دیگر این پول از اختیار وی خارج شده است.
پیره در ادامه به بیان نکاتی در خصوص تأمین مالی مؤسسات قرآنی پرداخت و گفت: وقتی در خصوص تأمین مالی مؤسسات قرآنی صحبت میکنیم، دو رویکرد کلی داریم که یکی رویکرد سنتی است که میتوان از طریق منابع عادی، تأمین مالی کرد اما راهکار جدید هم مطرح شده که برخی اطلاع چندانی از آن ندارند و امروز در مورد این راهکار دوم به بحث خواهم پرداخت و عمده بحث ما هم در مورد تأمین مالی داخلی است.
کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: بسیاری از مؤسسات اطلاع ندارند که از کدام صکوک غیرانتفاعی میتوانیم برای تأمین مالی استفاده کنیم ولی ما توانستیم اولین بیمارستان وقفی کشور را با صکوک وقف تأسیس کنیم.
پیره اظهار کرد: ما در سازمان بورس به دنبال این موضوع هستیم که مؤسسات غیرانتفاعی از صکوک غیرانتفاعی استفاده کنند اما همچنان این ظرفیت مغفول مانده است. وقتی از تأمین مالی مؤسسه قرآنی سخن میگوئیم، باید پول از جایی تأمین شده و در جایی مصرف شود و پول گیرنده باید به پول دهنده بگوید که پول را در کجا خرج خواهد کرد.
وی افزود: نکته مهم دیگر در خصوص تأمین مالی، بحث بازارهای مالی است که در ایران، دو جای رسمی شامل بانک و بورس برای تأمین مالی وجود دارد و بانک هم با عنوان بازار پول و بورس با عنوان بازار سرمایه شناخته میشود.
این کارشناس مالی اسلامی تأکید کرد: نکتهای که در خصوص مؤسسات قرآنی باید به آن توجه صورت گیرد، این است که این مؤسسات قرآنی، با شرکتهای بزرگ متفاوت هستند که سالانه میلیاردها تومان سود میکنند. از نظر پس دادن یا پس ندادن پول، دو نوع طبقهبندی در مورد مؤسسات، شامل مؤسسات انتفاعی و غیر انتفاعی وجود دارد.
پیره یادآور شد: اگر تأمین مالی انتفاعی باشد، هم اصل پول و هم سود پول را برمیگردانیم و سود هم ممکن است ثابت یا متغیر باشد. تأمین مالی غیرانتفاعی هم تأمین مالی است که فردی که پول را داده است، در سررسید، فقط اصل پول را دریافت میکند مانند صکوک قرضالحسنه، و یا همانند صکوک وقف، اصل پول را هم دریافت نمیکند.
کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: در دنیا، غیر از مؤسسات خیریه که بخشی از کار خود را غیر انتفاعی میدانند، سایر مؤسسات انتفاعی هستند و باید صورتهای مالی خود را منتشر کنند. تأمین مالی رسمی از طریق بازارهای مالی انجام میشود که بانک و بورس، دو نمونه از این بازارها هستند.
وی افزود: اگر یک مؤسسه قرآنی بخواهد از طریق بورس، تأمین مالی کند، سه نوع تأمین مالی را میتوانیم به این مؤسسه ارائه کنیم. روش اول این است که مؤسسه قرآنی را به ثبت برسانیم و بعد از اینکه به ثبت رسید، بتواند یک قالب حقوقی مشخصی را پیدا کند.
پیره ادامه داد: سازوکار سنتی، مبتنی بر انتشار سهام است که به درد مؤسسه قرآنی نمیخورد؛ چراکه مؤسسه قرآنی، سهام منتشر کند، در آن صورت، سهامدار خواهد داشت. روش دوم، انتشار اوراق مشارکت است و در صورتیکه بتوانید فعالیت سودآوری را شناسایی کند، میتواند اوراق مشارکت منتشر کند و بورس هم در صورتی موافقت میکند که فعالیت سودآور را شناسایی کرده و طرح توجیهی ارائه داده باشید.
این کارشناس حوزه مالی اسلامی با اشاره به مراحل انتشار اوراق مشارکت عنوان کرد: انتشار اوراق مشارکت دارای فرآیندی هفت مرحلهای تا سررسید شامل طرح توجیهی، پذیرهنویسی اوراق، قیمتگذاری عرضه اولیه، عرضه اوراق و جمعآوری پول، پرداخت سود علیالحساب در مقاطع یک ماهه، سهماهه و شش ماهه، تسویه اصل و مقدار سود در سررسید و در نهایت تأییدیه امین است.
وی ادامه داد: روش نوین برای تأمین مالی مؤسسات قرآنی، استفاده از صکوک است. صکوک به معنای ورقه بهادار است که دارای دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی است. نکته جالب این است که اکنون بانکهای اسلامی برای تأمین مالی، صکوک را معرفی میکنند. صکوک را در دنیا باید شورای شریعت تأیید کند و در ایران هم کمیته فقهی سازمان بورس باید آن را تأیید کند.
پیره در ادامه به بیان انواع صکوک در ایران پرداخت و گفت: انواع صکوک شامل اوراق مشارکت، اجاره، مرابحه، استصناع، وقف و قرضالحسنه است. اوراق مشارکت دارای سود علی الحساب است و اوراق اجاره، مرابحه و استصناع دارای سود ثابت برای سرمایهگذار هستند. اوراق قرضالحسنه و وقف هم سود ثابت ندارند و غیر انتفاعی هستند.
کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: مؤسسات قرآنی میتوانند از این صکوک برای تأمین مالی خود استفاده کنند اما چهار مورد اول نیازمند سرمایهای بالای یک میلیارد هستند اما وقف و قرضالحسنه به چنین سرمایهای نیاز ندارند.
وی در ادامه به بیان نحوه تأمین مالی مؤسسات قرآنی با استفاده از اوراق وقف پرداخت و گفت: اوراق وقف، یکی از انواع صکوک است که مؤسسات قرآنی میتوانند آن را برای تأمین مالی به کار گیرند. مؤسسه قرآنی که بخواهد از طریق وقف، تأمین مالی کند، در بورس، بانی نامیده میشود و به سه شکل میتواند از پول استفاده کند؛ یکی اینکه اصل سرمایه را وقف کند، دیگر اینکه سود را وقف کند و سوم اینکه اصل و سود را وقف کند.
پیره ادامه داد: برای تأمین مالی از طرق وقف باید فرمهای وقف تکمیل شده و مؤسسه قرآنی، بانی میشود و به نیابت از طرف واقفین، میتواند دارایی خاصی را خریداری کرده و منابع را جهت نیت واقفین صرف کند. مؤسسات قرآنی میتوانند هم از طریق سازمان اوقاف و هم از طریق سازمان بورس برای تأمین مالی از طریق اوراق وقف استفاده کنند.
وی افزود: اگر قرار باشد اوراق وقف از طریق بورس منتشر شود، سازمان بورس، یک امین میخواهد که بر فرآیند وقف نظارت کند؛ بنابراین مؤسسات قرآنی میتوانند از ظرفیت بورس برای استفاده از اوراق وقف بهره گیرند؛ البته تا الان بانیای نداشتهایم که برای اینکار جلو بیاید و چون سود اندکی دارد، خود سازمان بورس هم پیشقدم نشده است. البته میتوان اداره مال موقوفه و مسائل شرعی و حقوقی آن زیر نظر اوقاف باشد و سازمان بورس صرفا این اوراق را منتشر کند.
این کارشناس مالی اسلامی در ادامه به بیان نحوه تأمین مالی مؤسسات قرآنی از طریق اوراق قرضالحسنه پرداخت و گفت: اوراق قرضالحسنه، نوع دیگری از صکوک است که هنوز عملیاتی نشده اما فرآیند آن تدوین شده و آماده استفاده است. در این فرآیند، مؤسسه قرآنی که میخواهد از طریق این اوراق تأمین مالی کند، بعد از به دست آوردن منابع، ملزم است که در موقع سررسید، اصل پول را بازگرداند و اگر اینکار را انجام ندهد سازمان بورس، پول را از ضامن میگیرد.
کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: انتشار اوراق قرضالحسنه، پنج مرحله شامل درخواست انتشار و تکمیل فرمها، انعقاد قرارداد با ارکان، عرضه اوراق، پرداخت درصدی از اصل اوراق در دوره زمانی مشخص و پرداخت باقیمانده و اصل در سررسید است.
پیره به راهکاری دیگر برای تأمین مالی مؤسسات قرآنی پرداخت و گفت: یکی از راههای تأمین مالی مؤسسات قرآنی در فرابورس، این است که این مؤسسات به عنوان شرکتهای کوچک و متوسط ثبت شده و سهام خود را عرضه کنند اما باید مجموعه را به فعالیتهای انتفاعی گسترش دهند و این راهکار خوبی برای گسترش مجموعه است.
وی ادامه داد: راه دیگر تأمین مالی مؤسسات قرآنی، صندوقهای جسورانه است که یکی دیگر از نهادهای مالی فعال در بورس هستند که در قالب آن، ایده خاصی همانند ایده قرآنی که سودآوری دارد، تأمین مالی میشود. در خصوص صندوقها هم باید طرح توجیهی وجود داشته باشد اما تفاوت صندوقها با اوراق مشارکت در این است که در این صندوقها لازم نیست سودی پرداخت شود بلکه به ایده ما بستگی دارد و در اینجا، ایدهها تأمین مالی میشوند؛ بنابراین ایدههای ناب قرآنی را میتوان از طریق این صندوقها تأمین مالی کرد اما ایده باید سودآور باشد.
این کارشناس مالی اسلامی در پایان سخنان خود به تأمین مالی مؤسسات قرآنی از طریق بازار پول اشاره کرد و گفت: در حوزه بازار پول هم روش سنتی در نظام بانکی، دریافت تسهیلات قرضالحسنه است. روش میانی هم استفاده از اوراق مشارکت و روش نوین استفاده از صکوک است اما اوراق مشارکت و صکوک در نظام بانکی صرفا برای مؤسسات قرآنی دولتی است.
در ادامه این نشست، آرمان صفایی، مدرس مدلهای نوین کسب و کار به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه تأمین مالی استارتاپهای مذهبی د سطح جهان پرداخت و گفت: استارتاپهای مختلفی شامل استارتاپ اسلامی، کلیمی و مسیحی و ... در سطح جهان فعالیت دارند و از راههای مختلفی از جمله نیروهای داوطلبی برای تأمین مالی استفاده میکنند.
در کارگاه تأمین مالی مؤسسات قرآنی مطرح شد: اوراق «وقف» و «قرضالحسنه»؛ راهکارهای مؤثر تأمین مالی مؤسسات قرآنی
مجید پیره عصر امروز در کارگاه «نحوه تأمین مالی مؤسسات و نهادهای اسلامی و قرآنی» اظهار کرد: بهترین راهکار برای تأمین مالی نهادها و مؤسسات اسلامی و قرآنی، استفاده از صکوک وقف و قرضالحسنه است.