» » رویداد استارت آپ اسلامی ـ قرآنی «طلوع برکت»؛ از شروع تا طی روند تکامل

مصطفی حسین‌پور، دبیر اجرایی استارت آپ اسلامی ـ قرآنی «طلوع برکت»، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه سرآغاز این رویداد از اواخر سال ۹۴ بوده، گفت: این رویداد به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور پایه‌ریزی شده و تاکنون در طول این دو سال و نیم از آغاز برگزاری حدود ۱۴ رویداد تشکیل شده است.

وی ادامه داد: رویداد «طلوع برکت» طی این سالیان سیر تکاملی خود را طی کرده و تا حدود زیادی توانسته نقص‌های خود را رفع کند و همچنان این روند ادامه دارد تا با رفع نواقص احتمالی به پختگی و تکامل لازم دست یابد.





دبیر اجرایی رویداد استارت آپی اسلامی ـ قرآنی «طلوع برکت» ادامه داد: این یک رویداد شبیه‌ساز است؛ به این معنا که فرایند ایجاد یک کسب و کار را به طور خلاصه در درون خود تجربه می‌کند و  شاهد برگزاری کارگاهی علمی و آموزشی و همچنین تجربی خواهیم بود.

حسین‌پور درباره اهمیت و ضرورت برپایی چنین کارگاه‌هایی گفت: در جامعه نسبت به هر یک از پدیده‌ها و موضوعات مطرح شده نیاز به گفتمان‌سازی داریم و مبحث کسب و کار و اهمیت پرداخت علمی به آن از جمله این پدیده‌هاست که البته طلوع برکت در دوره‌های ابتدایی خود بیشتر وجه تبلیغی و ترویجی داشت اما به مرور و با اضافه شدن افرادی که نگاه‌های تخصصی به موضوع کسب و کار دارند، پیگیری موضوعات به صورت کاملاً علمی و در راستای رونق‌ بخشیدن به بازار به ویژه بازار محصولات جهان اسلام بوده است.

وی افزود: در این راستا از وجود اساتید خبره‌ به ویژه در قالب اکوسیستم استارت آپی بهره‌مند شده‌ایم که با طرح مباحث علمی خود در راستای گفتمان‌سازی و تأکید بر جنبه‌های تبلیغی و ترویجی و آموزشی و همچنین تجربی این رویداد به ما کمک کرده‌اند هر چند که اعتقاد داریم خروجی مؤثر چنین استارت آپ‌هایی علاوه بر طی شدن روند آموزشی، نیازمند تداوم فعالیت‌های تیمی و گروهی افرادی است که در آن شرکت دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که سطح شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها از نظر تخصص و بار علمی در چه مرتبه‌ای است، گفت: این کارگاه در زمینه مبحث کسب و کار در حقیقت پله‌ای اول است و در قالب برپایی آن به دنبال طرح موضوعات پایه‌ای و اساسی در زمینه کسب و کار هستیم تا این امر منجر به آن شود که در آینده نزدیک شاهد تیم‌سازی علاقه‌مندان و فعالان در عرصه بازار کار باشیم که البته ثبت‌نام آنها در کارگاه مورد نظر معمولا به شکل انفرادی صورت گرفته است، هر چند که با ورود به این کارگاه ممکن است فردی بر مبنای ایده‌پردازی که قبل از شرکت در این کارگاه‌ها داشته به دنبال تشکیل تیمی هدفمند برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب باشد.

دبیر اجرای رویدادهای استارت آپی اسلامی و قرآنی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که مباحث و عناوین مطرح شده در این مجموعه کارگاه‌ها طی چه فرآیندی نیازسنجی شده است، گفت: برای برگزاری این کارگاه‌ها همواره استانداردهای بین‌المللی وجود دارد که معمولا در یک بازه زمانی سه روزه برگزار می‌شود. البته ممکن است برخی مباحث کارگاه‌ها به شکل زنجیره‌ای به یکدیگر مرتبط باشند و در امتداد هم قرار گرفته باشند اما مدل برگزاری این کارگاه‌ها بسته به توان کارشناسی هنرجویان شرکت‌کننده و اینکه از چه مرتبه علمی برخوردارند، مورد توجه قرار گرفته و براساس آن برنامه‌ای از سوی یک گروه مطالعاتی و کارشناسی طراحی و به مرحله اجرا درمی‌آید.

حسین‌پور در پایان و در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به دانش‌بنیان بودن اساس این کارگاه‌ها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشارکتی با شما در برپایی آن داشته است، گفت: رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی زیر نظر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز این معاونت قرار دارد و در نتیجه بیشترین ارتباط ما با این معاونت ساختاری است و در برگزاری این رویدادها از امکانات سخت‌افزاری، مکانی و لجستیکی آن‌ها استفاده کرده‌ایم. این کارگاه در اصل کاشتن بذری است که نیاز به نگهداری و پرورش دارد تا در آینده نزدیک خروجی آن را در سطح جامعه هدف و به ویژه بازار کسب و کار اسلامی شاهد باشیم.

یاد‌آور می‌شود رویداد استارت آپی اسلامی ـ قرآنی طلوع برکت امروز، پنج شنبه ۲۶ مهرماه در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان به کار خود پایان می‌دهد.

97/07/30