گام به گام تبدیل ایده فرهنگی به کارآفرینی فرهنگی ـ دینی / حمایت از ایده‌های قرآنی

گام به گام تبدیل ایده فرهنگی به کارآفرینی فرهنگی ـ دینی / حمایت از ایده‌های قرآنی

مراحل گام به گام ایده‌پردازی تا کارآفرینی فرهنگی ـ قرآنی در دانشکده فنی دکتر شریعتی آموزش و در نهایت اعلام شد از ایده‌های فرهنگی ـ قرآنی برای تبدیل به کار آفرینی حمایت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تبدیل ایده به مدل کسب و کار بخش دوم کارگاه آموزشی ایده‌پردازی و طرح‌ریزی کسب و کار فرهنگی در دانشکده فنی دختران دکتر شریعتی بود که توسط محمد صادق برادران، معاون فناوری مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی و سیدعلیرضا هاشمی نکو، استاد کارآفرینی امروز، ۲۱ اردیبهشت آموزش داده شد.
برادران، در این بخش از کارگاه آموزشی با تأکید بر اینکه هر کسی در مورد مشکلات و مسائل اطراف خود پرسشگرتر باشد، احتمال اینکه بتواند ایده‌های بهتر و در نهایت کارآفرینی موفق‌تری داشته باشد، بیشتر است، گفت: متأسفانه سیستم آموزشی ما جوانان پرسشگر را به جوانانی که صرفاً تعجب می‌کنند یا ناراحت و متعجب هستند تبدیل می‌کند در حالی که پرسشگری مرحله اول رسیدن به ایده‌های جدید است.
وی ادامه داد: پس از آموزش ایده‌پردازی که در برنامه صبح صورت گرفت، حال باید ایده‌ها را انتخاب کنیم. در انتخاب ایده دو مرحله داریم غربالگری و بعد اولویت بندی. در غربالگری یکسری از ایده ها حذف و در اولویت بندی مهم ترین موضوع را انتخاب می کنیم.
در ادامه این کارگاه آموزشی تیم های چهار نفره تشکیل و بوم های کسب و کار بین دانشجویان توزیع شد و مطرح شد که اول باید یک عنوان مناسب برای مدل کسب و کار و ایده طراحی شود.
برادران در تشریح نحوه انتخاب بهترین ایده گفت: ایده باید فرهنگی باشد، یا از یک ظرفیت فرهنگی استفاده و یا مشکل فرهنگی را حل کند و محدودیت قانونی برای انجام آن وجود نداشته باشد. اگر ایده خلاقانه باشد و مسئله یا مشکل بزرگی را حل کند باید در اولیت قرار گیرد. این مسئله نیز مهم است که خود شما مهارت و دانش لازم برای انجام ایده را داشته باشید. اگر یک ایده این ویژگی ها را داشت در اولیت قرار دهید.
هاشمی نکو نیز به بیان تفاوت خلاقیت که امری ذهنی و نوآوری که امری عملی است اشاره کرد و گفت: تلاش ما برای تبدیل ایده به عمل و در نهایت فروش محصول تولید شده است.
علت شکست شرکت‌های نوآورانه بلد نبودن نوشتن مدل کسب و کار است
در ادامه برادران عنوان کرد: علت شکست شرکت‌های نوآورانه این است که نوشتن مدل و کسب و کار را بلد نیستند. بازاریابی و شناخت مشتری مهم‌ترین وسیله دستیابی به موفقیت است که با طراحی مدل کسب و کار می‌توان به آن دست یافت.
وی ادامه داد: حال نوبت مشخص کردن مشتری محصول و یا خدمت است قتی مشتری کسب و کار را پیدا کردیم باید ببینیم چه چیزی باید به مشتری بدهیم در این زمینه ارزش‌هایی که باید برای مشتری در خصوص ایده و محصولمان توصیف کنیم چه ارزش‌هایی هستند. در اصل در این بخش از کارآفرینی باید ببینیم کدام مشتری برای چه ارزشی (سلامتی، راحتی، دریافت اطلاعات، دریافت محصول و ...) حاضر است، پول خرج کند.
برادران تأکید کرد: مشتری‌های خود را شناسایی کنید، مشخص کنید ارزش یا محصولی که در حال تولید هستید چه هستد و البته برای هر گروه از مشتری‌ها ارزش‌های خاص آن گروه را تعریف کنید.
به گزارش ایکنا، کار عملی نگارش بوم کارآفرینی با مدیریت و راهنمایی مستقیم استادان کارآفرینی در ادامه این کارگاه آموزشی صورت گرفت و به دانشجویان اعلام شد که ایده‌هایی که مربوط به مسائل فرهنگی ـ قرآنی باشد برای تحقق و کارآفرینی از سوی مرکز رشد مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
در ادامه هاشمی نکو به دانشجویان گفت که برای ارتباط با مشتری به کانال‌هایی مثل تلگرام، ماشین حمل محصول و ... نیاز است تا محصول و خدمت خود را به دست مشتری برسانیم. کانال را مشتری‌ها مشخص می‌کنند و باید دوطرفه باشد و بازخورد کارمان را باید از مشتری دریافت کنیم و در نهایت تمام مراحل را باید طوری طراحی کنیم که درآمد زا باشد بر همین اساس باید بینیم چه هزینه‌هایی را برای ما چه منبع کلیدی می‌تواند تأمین کند.
یافتن بهترین همکاران و شرکای کلیدی برای راه اندازی کسب و کار فرهنگی و نحوه شناسایی این همکاران بخش دیگر آموزشی این کارگاه کارآفرینی بود و در نهایت نحوه محاسبه هزینه و درآمد کسب و کار آموزش داده شد.
بخش تشکیل تیم یکی از مهم‌ترین بخش‌های کارآفرینی است که زهرا گل میرزایی، پژوهشگر پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، که مسئول تیم‌سازی در حوزه کارآفرینی است تجربیات خود در این خصوص را در اختیار دانشجویان قرار داد.
وی عنوان کرد: یکی از منابع اصلی که در بوم کسب و کار نوشته می‌شود تیم است. ما به تیم نیاز داریم تا هم افزایی داشته باشم و تیم خوب منجر می‌شود نقاط مثبت افزایش و نقاط ضعف پوشش داده شود. اما ساختن تیم هزینه‌بر است؛ هم هزینه مالی و هم هزینه زمانی.
گل میرزایی افزود: برای تشکیل تیم افراد متخصص را گرد هم می‌آوریم، اما لزوما افراد متخصص نمی‌توانند در کنار هم تیم باشند. معمولاً بعد از فرایند مصاحبه باید دوره آزمایشی داشته باشیم و فرد متخصص را در تیم محک بزنیم تا مطمئن شوید که این افراد می‌توانند در کنار هم خوب کار کنند. حداقل یک تا سه ماه برای انجام یک دوره آزمایشی برای اعضای تیم کافی است.
وی افزود: بعد از تشکیل تیم مرحله بعدی این است که اگر یک هسته اصلی تیم داشته باشید بهتر است و معمولاً هسته تیم است که در دراز مدت تیم را یکپارچه نگاه می‌دارد و نکته بعدی تقسیم کار است. راحت‌ترین مدل داشتن یک مدیر است که مشخص می‌کند کدام عضو چه کاری انجام دهد، اما این بهترین راه نیست. تیم یعنی با هم کار کردن بنابراین تقسیم کار هم باید با هم صورت گیرد.
پژوهشگر پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یعنی مدیر هدف را اعلام می‌کند و تیم نحوه رسیدن به هدف را با هم مشخص می‌کند. البته اگر بتوانیم قوانین و ساختار گروه و تیم را مشخص کنیم این مسئله می‌تواند به موفقیت کار تیمی ما کمک کند و موجب می‌شود که اختلاف نظرها کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: اعتماد کردن مسئله مهمی است که مدیر باید در نظر بگیرد و به اعضای گروه اعتماد کند. مدیران نباید تلاش کنند که از ابتدا تا انتهای کار را در دست داشته باشند بلکه باید به تیم اعتماد کنند. اگر از این مراحل عبور کردیم، مطمعناً یک تیم خواهیم داشت که البته تشکیل آن زمان بر و هزینه بر است، اما شما تیمی خواهید داشت که توان مدیریت خود را دارند که این پروسه معمولاً شش ماه زمان می‌برد.
کلیه حقوق برای مرکز رشد سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور محفوظ بوده و بازنشر مطالب منتشر شده تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.