برپایی طوفان فکری در دانشکده فنی شریعتی/ گردشگری مذهبی؛ یک فرصت‌ مهم کسب و کار

برپایی طوفان فکری در دانشکده فنی شریعتی/ گردشگری مذهبی؛ یک فرصت‌ مهم کسب و کار

ارائه ده ها ایده در حوزه‌های مختلف فرهنگی محصول آموزش دو ساعته کارآفرینی فرهنگی در دانشکده فنی شریعتی بود.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سید علی‌رضا هاشمی‌نکو، مدرس کارآفرینی امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در جمع دانشجویان دانشکده فنی شریعتی به آموزش مراحل ایده‌پردازی فرهنگی پرداخت.
وی در این برنامه که به همت مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی برگزار شد، به تعریف صنایع فرهنگی پرداخت و عنوان کرد: صنایع فرهنگی محصولاتی هستند که ارزش اقتصادی تولید می‌کنند و در کنار آن اشاعه دهنده ارزش‌های فرهنگی نیز هستند و محصول حاصل حاوی پیام فرهنگی است.
هاشمی نکو از دانشجویان حاضر در مراسم خواست نمونه‌هایی از صنایع فرهنگی را مثال بزنند و افزود: ما در کشور به سراغ کارآفرینی بر اساس صنایع فرهنگی نرفته ایم و در این زمینه مستضعف هستیم. در جهان، ایران ما به محصولاتی از قبیل فرش، زعفران، پسته و ... معروف است اما این محصولات صنایع فرهنگی نیستند و جنبه استراتژیک ندارند در حالی که محصولی مانند باربی که یک عروسک ساده است صنعت فرهنگی است و به شدت در فرهنگ جوامع تأثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: اگر دو محور داشته باشیم که یک سوی آن ارزش آفرینی فرهنگی باشد و سمت دیگر آن ارزش آفرینی اقتصادی، می توان گفت که برخی محصولات صرفاً ارزش اقتصادی دارند و برخی صرفاً ارزش فرهنگی، اما محصولاتی را هم داریم که هر دوی این ارزش ها را دارا هستند.
این استاد کارآفرینی به ایده پسر شهید صیاد شیرازی که یک دندانپزشک است اشاره کرد و گفت: وی به جای نرده به شکل میله از خط نستعلیق و شعر نرده ساخته که هم مروج فرهنگ است و هم بازده اقتصادی داشته است.
تلاش برای زدودن چارچوب های خود ساخته ذهنی که مانع خلاقیت دانشجویان می شود، ادامه بخش این کارگاه آموزشی بود و این استاد کارگاه آموزشی با بررسی صحبت های دانشجویان و هدایت و جهت دهی به فکر آنها تلاش کرد دانشجویان با توانایی‌های خود در ایده پردازی آشنا شوند.
وی با تأکید بر اینکه صنایع فرهنگی، صنایع مبتنی بر خلاقیت هستند، گفت: به کمک میراث فرهنگی( تجلیات فرهنگی سنتی، مکان‌های فرهنگی و ...)، هنرهای مختلف (تجسمی، نمایشی و ...) ، رسانه‌ها(سمعی و بصری، نشر، رسانه‌های جدید و ..) و آفرینش‌های کارکردی (طراحی، خدمات خلاق و ...) می‌توان انواع صنایع فرهنگی را تولید کرد.
هاشمی‌نکو پس از اینکه صنایع مختلف فرهنگی خلاقانه را در رشته‌های مختلف مثال و ذهن دانشجویان را با مفهوم صنایع فرهنگی به صورت گسترده تر آشنا کرد، گفت: پس می‌توان در صنایع فرهنگی کارآفرینی کرد حتی اگر رشته دانشگاهی ما تربیت بدنی، کامپیوتر و هر رشته دیگری باشد حتی ورزش باستانی می تواند یک محصول فرهنگی در حوزه صنایع فرهنگی باشد و هیچ محدودیتی برای کارآفرینی در صنایع فرهنگی نیست.
این استاد کارافرینی فرهنگی به دانشجویانی که مهم‌ترین دغدغه آنها یقیناً اشتغال است یادآوری کرد که تا سال ۲۰۴۵ بیش از ۹۳ درصد نیروی انسانی دنیا در بخش خدمات مشغول کار خواهندشد و کشاورزی صرفاً ۳ درصد مشاغل را شامل خواهند شد، گفت: ۲۶ هزار میلیارد تومان هزینه گردشگری ایرانیان در سایر کشورها است و بخشی از این درآمد در داخل کشور هزینه می شود.
وی ادامه داد: گردشگری و به ویژه گردشگری مذهبی یکی از فرصت‌های مهم کسب و کار در حوزه صنایع فرهنگی است. مهر رکعت شمار اپلیکشن‌های موبایل مذهبی، چادر به عنوان پوشش مذهبی و غیره از جمله کسب و کارهای فرهنگی مذهبی هستند که می‌توانند کارآفرینی بالایی را منجر شود. تصور کنید یک اپلیکیشن موبایل فقط ۴ هزار تومان قیمت دارد، اگر از این اپلیکیشن ۵۰ هزار عدد فروش برود، ۲۰۰ میلیون تومان سودآوری خواهد داشت.
جایزه دادن مهم‌ترین آسیب کسب و کار فرهنگی است/ مشتری را پیدا کنیم
هاشمی نکو در ادامه به آسیب شناسی کسب و کار فرهنگی در ایران پرداخت و گفت: جایزه دادن مهم ترین آسیب کسب و کار فرهنگی است. به عنوان مثال به بهترین کتاب سال دانشجویی جایزه داده می‌شود، بهترین فیلم‌ها جایزه می‌گیرند و ... و همین موجب شده ما به فکر بازار و فروش محصول خود نباشیم در حالی که اگر می خواهیم وارد کسب و کار شویم باید به فکر بازار باشیم و به بازاریابی و شناخت مخاطب و مشتری فکر کنیم.
وی در ادامه دو محور رسم کرد که یکی رشد معنوی را نشان می داد و دیگری رشد مادی را و تشریح کرد: اگر ما یک محصول را بفروشیم (هر چیزی به هر قیمت) رشد مادی داشته ایم اما در برخی از اقدامات فقط به فکر رشد معنوی هستیم، در حالی که اگر به هر دو مسئله توجه کنیم یک کارآفرینی با رویکرد دینی خواهیم داشت که در نوع خود فرهنگ کسب و کار است. یعنی می شود در عین اینکه رشد مادی را تجربه می کنیم رشد معنوی هم داشته باشیم.
این استاد کارآفرینی در خصوص نحوه ایده پردازی در تولید محصولات فرهنگی گفت: زنجیره تأمین، یعنی مواد اولیه‌ای که با مونتاژ آنها یک محصول ایجاد می شود. هر جای این زنجیره تأمین می تواند راهی برای خلاقیت ایجاد کند. همچنین نیازهای فرهنگی بهترین منبع برای ایده پردازی و خلاقیت هستند، روش ساخت جدید یک محصول و یا پیدا کردن بازار جدید برای محصولات هم نوعی خلاقیت است که می‌تواند به ایده و کارآفرینی تبدیل شود.
برپایی طوفان فکری که طی آن همه حاضران بر اساس آموخته‌های خود ایده‌های مختلف در حوزه های گوناگون را مطرح می کنند، بخش دوم این کارگاه آموزشی بود. این بخش به شدت مورد استقبال همه دانشجویان قرار گرفت و حاضران که تا قبل از این کارگاه هرگز به فکر ایده پردازی نبوده و به دلیل روش های آموزشی دیکته ای کمتر به خلاقیت می اندیشیدند به ارائه ایده های مختلف پرداختند.
از میان ایده ‌های مختلف ارائه شده «تولید آهنگ سوره های قرآنی» ایده ای بود که مطرح و به عنوان ایده برتر انتخاب شد. بر اساس این ایده سوره های کوچک قرآن با صوت زیبا به گردشگران خارجی هدیه داده می شود تا با این محصول با قرآن آشنا شوند.
تبدیل ایده به مدل کسب و کار بخش دوم این کارگاه آموزشی است که بعد از ظهر برگزار می شود.
کلیه حقوق برای مرکز رشد سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور محفوظ بوده و بازنشر مطالب منتشر شده تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.