» » نشست هم‌اندیشی مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران برگزار شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست هم‌اندیشی مؤسسات قرآنی استان تهران و مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی عصر امروز با حضور حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی، زهرا نقی‌زاده، ‌معاون سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان، مدیران موسسات فعال استان تهران، مهدی بیاتی، معاون اجرایی مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی و دبیر این هم‌اندیشی و محمدصادق برادران، معاون فناوری‌ این مرکز برگزار شد.
در ابتدای این نشست، صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه به معرفی اجمالی درباره فعالیت‌های سازمان قرآنی دانشگا‌هیان کشور و مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی پرداخت و گفت: این سازمان فعالیت‌هایش را از سال 62 در حوزه فعالیت‌های قرآنی دانشگا‌ه‌های کشور با بحث کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌های سراسر کشور و پس از آن با برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویان آغاز کرده است.

مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه این مجموعه، یکی از سازمان‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی است، ادامه داد: حدود 25 سال برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان را این مجموعه برعهده داشت و بعد از آن مسابقات به دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها واگذار شد و این مرکز مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان را که به عنوان اولین و تنها مسابقات دانشجویان در سطح بین‌المللی است، به صورت دوسالانه برگزار می‌کند.

فرزام تصریح کرد: این مرکز در سال 80 از دبیرخانه فعالیت‌های قرآنی تبدیل به سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویی شد و در سال 82 هم مجموعه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به این مجموعه اضافه شد و در واقع سازمان با دو فعالیت خبرگزاری بین‌المللی قرآن و همین طور مرکز فعالیت‌های دانشجویی، فعالیت‌هایش را تا این اواخر ادامه می‌داد که مرکز فعالیت‌های دانشجویی متولی برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و فعالیت‌های کانون‌ها و نمایشگاه‌ها در سطح دانشگاه‌های کشور بود و ایکنا هم به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی جهان اسلام، فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: این مجموعه، سازمان عمومی غیردولتی است که خیلی بودجه و ردیفی از طرف دولت ندارد، بلکه از سوی سازمان‌ها و مراکز مختلف بالاخص جهاد دانشگاهی حمایت می‌شود؛ به این دلیل مستحضر هستید که فعالیت خبرگزاری بسیار پرهزینه است؛ به ویژه اینکه خبرگزاری در سطح ملی و در تمام استان‌ها شعبه دارد و هم در سطح بین‌الملل فعالیت می‌کند و بحمدالله ایکنا از نظر فعالیت بین‌المللی و تعداد زبان‌ها رتبه اول را در بین خبرگزاری‌های کشور دارد و در حال حاضر به 19 زبان فعال دنیا خبر تولید می‌کند.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با تأکید بر اینکه تمام این موفقیت‌ها به برکت قرآن است، تصریح کرد: از حدود دو سال گذشته برنامه‌هایی را پایه‌ریزی کرده‌ایم که چند فعالیت جدید در کنار سازمان فعالیت‌های قرآنی و خبرگزاری بین‌المللی قرآن انجام گیرد و در حال راه‌اندازی سه مرکز جدید هستیم که از آنها دو مرکز راه‌اندازی شده و یک مرکز نیز در شرف تأسیس است. مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم یکی از این مراکز است که به صورت تخصصی و با حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید در بحث‌های میان‌رشته‌ای قرآنی همچون قرآن و اقتصاد، قرآن و تربیت، قرآن و سلامت و قرآن و ارتباطات، پژوهش و تحقیق انجام می‌گیرد که ان‌شاءالله ظرف چند سال آینده جزء مراکز پژوهشی فعال و خوب خواهد بود.

مدیرعامل ایکنا افزود: مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی فعالیت دیگری است که راه‌اندازی شده و به دنبال شکوفا شدن آن هستیم. در کشور متجاوز از 115 تا 120 مرکز رشد داریم که چند سالی است که فعالیت‌هایشان را شروع کرده‌اند. عمده این مراکز رشد در حوزه فعالیت‌های صنعتی و پزشکی و سلامت هستند و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی یک یا دو مرکز هستند که البته فعال نیز نیستند. تاکنون در کشور ما مرکز رشدی با محوریت موضوعات قرآنی و دینی تأسیس نشده بود که به همت جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد.
صابرفرزام ادامه داد: مرکز رشد فضایی برای حمایت از فعالیت‌های کسب و کار قرآنی، افراد علاقه‌مندی که ایده‌ای دارند و می‌تواند آن ایده تبدیل به محصول شود، این محصول مشتری‌های خاص خودش را دارد و خودشان توانایی به فعلیت رساندن این ایده را به هر دلیلی ندارند، می‌آیند در قالب مراکز رشد قرار می‌گیرند؛ به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها که اید‌ه‌ای را دارند و نمی‌توانند کالایی را تولید کنند و توانایی تأسیس شرکت و مؤسسه‌ای را به هر دلیلی ندارند، مراکز رشد از آنها حمایت می‌کند.

در ادامه این جلسه مهدی بیاتی، معاون اجرایی مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی و دبیر این هم‎اندیشی گفت: امیدواریم هر کدام از مؤسسات با قابلیت‌ها و متناسب با فعالیت‌های تخصصی که دارند، بتوانند به کارگروهی برسند که طی روزهای آینده می‌توانیم با آنها جلساتی برگزار کنیم و در فضاهای مختلف تبلیغی، ترویجی، آموزشی و پژوهشی به یک راهکاری برسیم.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری این هم‌اندیشی این بود که بتوانیم از فضا، تفکر و مجموعه‌ای که مؤسسات قرآنی با آنها سر و کار دارند، استفاده کنیم و در حوزه‌های قرآنی گام‌های مؤثرتری برداریم.
سپس حسن محمدی، مدیرعامل تشکل‌های قرآنی و عترت کشور بیان کرد: خوشحالیم که در این حوزه نیز فعالیت مناسبی انجام شود، اما واقعیت این است که در تمامی کشور در حوزه IT و فناوری‌های اطلاعات فقیر هستیم و این واقعیتی است که باید بپذیریم و این فقر در جامعه قرآنی نمود بیشتری دارد و قطعاً هر فعالیتی که در این حوزه انجام شود، قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: قطعاً این موضوعی که مطرح شد الگویی از استارت‌آپ‌های اخیری است که در دنیا رواج پیدا کرده و کارکردهای وسیعی هم با آن سیاست‌های خود داشته‌اند و به آن رسیده‌اند. قطعاً این کار مبارکی است و امیدوارم همه بتوانیم به رشد این مرکز کمک کنیم.
محمدی بیان کرد: حدود 190 طرح فاخر ملی از مؤسسات قرآنی در حوزه‌های مختلف علاوه بر اشتغال‌زایی، چون تبلیغ و ترویج، آموزشی و پژوهشی جمع‌آوری شده است که به زودی طی دفترچه‌ای مشخص شده و فایل آن را در اختیار دوستان در مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرار می‌دهیم، شاید بتوان آغاز این کار را همان طرح‌ها قرار داد و با آن افرادی که این طرح‌ها را داده‌اند ارتباط گرفته شود و این طرح‌ها به سرانجامی برسند.

وی با اشاره به اینکه مرکز رشد رسالت سنگینی دارد، تصریح کرد: ان شاءالله سازمان فعالیتهای قرآنی این امر را با موفقیت به سرانجام برساند و اتحادیه تشکل‌های قرآنی نیز با تمام توان برای تسهیل روند فعالیت‌های مرکز رشد در خدمت است.
در ادامه این نشست، هر کدام از مدیران مؤسسات به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. سیدمحمود چاووشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن با اشاره به اینکه تأسیس این مرکز را به فال نیک می‌گیریم، گفت: خلأ چنین مرکزی در فعالیت‌های قرآنی و تولید محصولات قرآنی ـ مذهبی احساس می‌شد. هنگامی که قلم‌های قرآنی وارد بازار شد، اقبال عمومی زیادی به آنها انجام گرفت که به تبع آن فعالیت‌های تجاری پرسودی انجام می‌شد، اما نکته قابل توجه این بود که افرادی که دست‌اندرکار این امر بودند، چندان سنخیتی با فعالیت‌های قرآنی نداشتند و تنها از بعد تجاری در این زمینه فعالیت می‌کردند.
وی با اشاره به تعداد مراکز رشد در کشور اظهار کرد: لذا به نسبت یک مرکز رشد فناوری و هنرهای قرآنی و 115 مرکز رشد در حوزه‌های دیگر که در سطح کشور وجود دارد، دولت باید توجه جدی به این جریان داشته باشد و تمامی تمهیدات و تسهیلاتی که درباره سایر مراکز رشد‌ در نظر گرفته است، به این مرکز رشد قرآنی نیز اختصاص دهد تا این خلأ پر شود.

چاووشی بیان کرد: برخی از مؤسسات نیز امکانات لازم را دارند که ممکن است با تسهیلات و یا پشتیبانی این مرکز ایده‌ها و پروژه‌های خود را به مرحله سوددهی برسانند که این می‌تواند کمکی از سوی مرکز رشد فناوری‌ها و ایده‌های قرآنی باشد.
وی با اشاره به فعالیت مهد قرآن در زمینه تألیف 9 جلدی کتاب تجوید، ادامه داد: این کتاب طی 15 سال گذشته تألیف شد که حتی به تیراژ میلیونی رسید و طی جلسه‌ای که با برخی از طراح‌های نرم‌افزاری دانشگاهی داشتیم در نظر گرفتیم این کتاب‌ها را به نرم‌افزارهای اندرویدی که به راحتی برای عموم علاقه‌مندان در دسترس باشد تبدیل کنیم که هزینه گزافی را برای مؤسسه داشت و نیمه کاره رهایش کردیم.
چاووشی تصریح کرد: از ظرفیت‌های مهد قرآن به عنوان اولین مؤسسه قرآنی کشور که در 23 استان کشور دارای 150 شعبه است و حدود سه هزار حافظ قرآن تربیت کرده برای معرفی مرکز رشد استفاده می‌کنیم.
در ادامه حجت‌الاسلام بهمنی، نماینده معاونت فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه داد: از مرکز رشد خواستار ساماندهی در حوزه‌های قرآنی، در حوزه اجرا، سازمان‌دهی در حوزه تفکر، اندیشه و نوآوری ایده‌های قرآنی هستیم.
وی با اشاره به اینکه این معاونت فرهنگی در حوزه سیاست‌گذاری برنامه‌هایی دارد، ادامه داد: ما در شورای سیاستگذاری این معاونت برنامه‌های و ایده‌های قرآنی را به صورت آماده داریم.

سپس آقابابایی، مدیر مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه پیوند علم و معنویت با این حرکت ایجاد می‌شود، ادامه داد: امیدواریم این مرکز برود به دنبال اخذ مجوزی به عنوان مرکز استاندارد محصولات فرهنگی، دینی و قرآنی از سوی دیگر این مرکز را از طریق رسانه‌ها به کشور بشناسانید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بهتر است از سوی این مرکز مواردی طبقه‌بندی شده معرفی شود که بهتر است در این زمینه‌ ایده‌ها ارائه شود که زودتر تجاری‌سازی شده و از سوی دیگر نیز انگیزه برای تجاری‌سازی دیگر اقلام فراهم شود و بعد از آن نیز نمایشگاهی از این اقلام ایجاد شود تا بر این اساس انگیزه بین سایر افراد علاقه‌مند پدید آید.
آقابابایی عنوان کرد: همچنین می‌توان در قالب برپایی جشنواره ایده‌ها، فعالیت‌های انجام گرفته از سوی این مرکز رشد را به دیگران معرفی کنیم تا به ایجاد انگیزه میان نخبگان قرآنی بینجامد.
سپس موسوی، مدیر مؤسسه حفظ قرآن کوثر با اشاره به اینکه بهتر است اصل فعالیت‌های این مرکز به محور فعالیت‌های کودکان و نوجوان اختصاص یابد، تصریح کرد: به دلیل اینکه زندگی قرآنی بین خانواد‌ه‌ها و جوانان کم‌رنگ شده است.
وی بر ضرورت تبیین سند چشم‌انداز برای فعالیت‌های مرکز رشد تأکید کرد، ادامه داد: همچنین باید نیازسنجی در دستور کار فعالیت‌های مرکز رشد قرار بگیرد تا از طریق سرکشی به فعالیت‌های قرآنی مؤسسات بدانند عمده کارشان را در چه حوزه‌ای قرار دهند.

موسوی ادامه داد: مؤسسات با هم همدلی دارند اما همزبانی ندارد. طرح‌ها و کارهای فرهنگی معمولاً توجیه اقتصادی ندارد بلکه باید بیشتر فرد علاقه‌مند به انجام آن باشد لذا فکر نمی‌کنم حمایت دو ساله مرکز رشد از ایده قرآنی کافی باشد چون ممکن است طی این بازه زمانی، بازدهی لازم را نداشته باشد.
متقی، مدیر مکتب‌القرآن استان تهران نیز در ادامه با اشاره به اینکه بهتر است اولویت فعالیت‌های این مرکز روی بخش کودکان و نوجوانان اختصاص یابد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری روی این مقطع سنی و بحث محوریت قرآن‌آموزان نونهال در این مرکز قابل تأمل است.
وی ادامه داد: همچنین در کنار فعالیت‌های قرآنی، از اهل‌بیت(ع) که سیره آنها تجلی قرآن است نباید غافل بود و باید به گروه سنی تأثیرپذیر کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های قرآنی توجه ویژه کرد.
سپس افشار، مدیر دارالقرآن شهید افشار نیز گفت: مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی با معیارهایش پشتوانه مبتکرانه برای حمایت از ایده‌های قرآنی نخبه‌های قرآن و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.
در ادامه منیر روحی از جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) استان تهران، اظهار کرد: لازم است بیشتر با فعالیت‌های قرآنی مؤسسات استان تهران برای بهره‌مندی از ظرفیت آنها در این مرکز آشنا شویم. جامعةالقرآن طی چندین سال فعالیتش، الگوی مناسبی از حفظ قرآن به کشور در سنین مختلف بانوان  و آقایان نشان داده است.
وی تأکید کرد: بیشترین مشکلی که مؤسسات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکلات مالی و اقتصادی است که بعضا حتی فعالیت برخی از آنها را محدوده کرده است و یا به تعطیلی کشانده است.
سپس نادی از مهد قرآن استان تهران، نگار مطهر رئوف، از مؤسسه نورالسماء فعالیت مرکز رشد را قابل تقدیر دانستند.

در ادامه مسعود تهرانی‌فرجاد از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش گفت: این مرکز زیر نظر سازمان آموزش و پرورش است، اما این سازمان هدفش این است که برنامه‌ها و تولیداتی که در زمینه مختلف قرآنی  انجام می‌گیرد را کمک کند تا در چارچوب مشخصی که مخاطبانش کودک و نوجوان هستن، پیوند درستی بین فضای آموزشی و فضای غیرآموزشی و رسمی انجام بگیرد تا زحمات افراد در مؤسسات از این جنس است که فرزندان در فضای غیر رسمی از قرآن و معارف قرآن بهره می‌گیرند.
وی ادامه داد: واقعاً یکی از مسائلی که به دوستان در ارائه ایده‌ها و تولیدات و محصولات کمک کند این است که در نظام آموزشی از نقشه راه، استاندارد مشخصی استفاده کنیم تا این معیار به ما بگوید که کدام کار مناسب است و کدام کار مناسب نیست و اگر می‌خواهیم در چنین مرکزی فعالیتی در خصوص ارائه ایده‌ها و تولیدات قرآنی داشته باشیم نیازمند این است که از استانداردهایی هم استفاده کنیم و آنها را مبنا قرار دهیم که دوستان بدانند که اگر می‌خواهند ایده‌ای ارائه دهند غیر از ویژگی تجاری و زود بازده بودن، تابع نقشه راهی باشد که اثربخشی‌ آن در برآیند جامعه ما بیشتر باشد تا از کارهای فردی و جزیره‌ای پرهیز شود.
تهرانی‌فرجاد تصریح کرد: هر کدام از مؤسسات ظرفیت‌هایی دارند که هم طبق آن مأموریت‌هایشان جلو می‌رود و حال آنکه این برنامه‌ها باید با تمام برنامه جامعه ما به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت سازگاری داشته باشد.

نشست هم‌اندیشی مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران برگزار شد


وی ادامه داد: تقاضا دارم که پشتوانه علمی این کار یکی از بحث‌های جدی‌اش این باشد که کارهایشان با استاندارها، معیارها و نقشه راه انجام گیرد که در این زمینه اگر خواستید، بخش پژوهش هم می‌تواند به شما کمک کند.
در پایان جلسه نیز صابرفرزام تأکید کرد: در قالب مرکز رشد فناوری و هنرهای قرآنی کاری انجام نمی‌شود، بلکه از افراد علاقه‌مندی که دارای ایده‌های قرآنی و قابلیت تجاری‌سازی هستند، حمایت می‌شود و این حمایت‌ها تنها در حوزه فناورانه و عطف به فناوری اطلاعات و IT نیست، بلکه در تمامی حوزه‌ها که در چارچوب‌های این مرکز باشد از ایده‌های قرآنی ـ مذهبی با رعایت اصول و استاندارهای لازم و طی نظرات کارشناسانه حمایت می‌شود.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: هر فرد علاقه‌مند می‌تواند پروپوزال ایده‌ خود را از قسمت فرم‌های مربوطه در پایگاه اینترنتی مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی به نشانی www.quranati.ir ارسال کند و سپس این ایده در شورای جذب و گزینش مرکز که با حضور کارشناسان قرآن و متخصصان حوزه تولید و بازاریابی است بررسی می‌شود، اگر طرح نیازمند به تکمیل داشت به آن فرد اطلاع داده می‌شود و آن فرد راهنمایی لازم را از مرکز می‌گیرد و در قالب شرکت با مسئولیت و صاحب امتیازی خود فرد تأسیس می‌شود. حال اگر فرد ایده آن را داد و مکانش را هم دارد، اما نیازمند سرمایه مالی و فراهم کردن امکانات مالی‌اش است آن نیز از سوی مرکز رشد انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: مرکز رشد بودجه دولتی ندارد که برای ترویج بحث‌های قرآنی صرف شود، بلکه اینجا مرکزی است برای اینکه به قسمت کوچکی از مشکلات در حوزه صنایع که قابلیت تجاری‌سازی دارند، کمک کند. برای ترویج فعالیت‌های قرآنی در کشور پس از انقلاب نهادهایی تشکیل شده است که با دریافت بودجه‌هایی مسئولیت‌های آن را برعهده دارند. لذا ما در مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی در نظر داریم تا اگر جوانی ایده‌ای برای تولید محصول قرآنی دارد حمایت کنیم تا از این طریق هم شغلی برایش ایجاد کرده باشیم و هم موجب افزایش محصولات قرآنی در سطح کشور به دست جوانان نخبه ایرانی شویم.

یادآور می‌شود، مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی در خیابان انقلاب، خیابان بزرگمهر غربی، پلاک 98، طبقه اول واقع شده است و علاقه‌مندان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 66410180 تماس بگیرند.

94/09/2