» » » راه اندازی کسب و کار، تنها یا نه؟ مسئله این است!

راه اندازی کسب و کار، تنها یا نه؟ مسئله این است! 

کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار بیشتر به شکل یک حرکت فردی در ذهن ها ترسیم شده است. اغلب افراد دوست دارند به شکل یک قهرمان یک تنه دل به دنیای کسب و کار بزنند و روحیه انحصارطلبی آنها اجازه نمی دهد موفقیت احتمالی آن را با فرد دیگری شریک شوند! ولی همیشه در کنار چشیدن لذت موفقیت تنهایی، ترس از مسیر پر پیچ و خم و ناهموار هم وجود دارد که لزوم داشتن یک همراه برای طی کردن آن را منطقی می کند.
البته داشتن شریک هم کم ترسناک نیست، از ضرب المثل های معروف ایرانی که در باب مضرات شریک داشتن گفته شده تا داستان هایی که از دور و نزدیک از شراکت های ناموفق شنیده ایم و دوستی هایی که در نهایت به شکایت های قانونی کشیده شده اند.
با این حال پژوهش های انجام شده در ام آی تی نشان می دهد کسب و کارهایی که چند موسس دارند از کسب و کارهای تک موسس موفق ترند و به نظر می رسد ریسک پذیرفتن یک شریک برای راه اندازی کسب و کار به نتایج آن می ارزد.
چند دلیل برای اینکه بهتر است برای راه اندازی و هدایت کسب و کارتان هم موسس پیدا کنید:
• ابتدا بدانید و ایمان بیاورید که ایده همه چیز نیست، درواقع ایده بدون اجرا هیچ چیز نیست! پس اگر فکر می کنید چون ایده از شماست شایستگی و توان شروع اجرایی کردن و هدایت تکنفره آن را هم دارید سخت در اشتباهید.
• قاعدتا شما برای شروع یک کسب و کار همه تخصص های لازم را ندارید. ممکن است بیشتر فنی باشید تا کسب و کاری و یا ممکن است بیشتر در توسعه محصول مهارت داشته باشید تا در فروش آن. حتی اگر عالم دهر هم باشید و همه تخصص ها را داشته باشید، باز هم بهتر است زمان محدود خود را صرف تخصص های اصلی خود کنید.
• شروع یک کسب و کار خیلی سخت است. این را چند روز بعد از اینکه آدرنالین ناشی از هیجان جرقه ایده جدید فروکش کرد و خواستید رسما وارد اجرا شوید بهتر درک می کنید. گیجی روزهای اول و تصمیم گیری برای کارهایی که باید انجام بدهید با وجود یک همراه راحت تر خواهد بود.
• مسیری که در پیش دارید علااوه بر فشارهای مادی نیازمند تحمل بارهای روحی زیادی است. راه اندازی کسب و کار و پیش برد آن استرس زیادی دارد که اگر ۲ نفر یا بیشتر باشید تحمل این بارها و استرس ها برای شما راحت تر خواهد بود.
• دو مغز بهتر از یک مغز است! هنگام رویارویی با یک مشکل یا یک مسئله پیچیده، اینکه بتوانید از چند زاویه متفاوت (و حتی متضاد و مخالف) به آن نگاه کنید یک نعمت بزرگ است.
• مشاور جای هم موسس را نمی گیرد. نمی توانید به جای آغاز کار با هم موسس به فکر استفاده از مشاور در زمان های بحرانی باشید. مشاور به اندازه هم موسس درگیر و دلسوز کسب و کار نیست و آن را متعلق به خود نمی داند و حاضر نیست در هر ساعتی از شبانه روز برای حل مسائل آن زمان بگذارد.
• و در آخر اینکه وجود هم موسس ریسک سرمایه گذاری و تحمل مخاطرات آن را پایین تر می آورد.

خلاصه اینکه هم تجربه و هم آمار و ارقام نشان می دهند داشتن هم موسس با وجود دشواری ها و ترس ها از نداشتن آن بهتر است. البته با توجه به نکات مهم و پیش گیری هایی می توان ریسک های راه اندازی کسب و کار با چند موسس و شراکت را کاهش داد. در مطلب بعدی به این می پردازم که در انتخاب هم موسس به چه نکاتی باید توجه کرد.





2/02/6