» » سی و دومین دوره کافه محفل (توسعه فردی)

به گزارش خبرنگار ایکنا، سی‌‌ودومین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» عصر روز شنبه ۲۹ شهریورماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به صورت مجازی از طریق سامانه امجد جهاد دانشگاهی برپا شد.

محسن رضوانیان، مدرس این کافه محفل، که با موضوع «برنامه توسعه فردی» برگزار شد در ابتدا اظهار کرد: همه ما تجربه هدف‌گذاری و نرسیدن به هدف را داریم. چرا این‌گونه است و چرا اساساً افراد باید هدفی را در نظر بگیرند که به آن دست پیدا نکنند؟ چرا یک نفر می‌تواند طلای المپیک را کسب و دیگری نمی‌تواند کسب کند؟ سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا نیاز به توسعه داریم و آن را چگونه تعریف می‌کنیم؟ چرا برخی افراد آرایش توسعه می‌گیرند اما عملکرد و اقدامات آنها همانند یک انسان معمولی است؟

 

وی افزود: در برخی از موارد به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که نتیجه‌گرایی ما محدود است لذا به هدفی که می‌خواهیم دست پیدا نمی‌کنیم و چیزهایی که می‌خواهیم را عملاً مورد خواهانش نبوده‌ایم. اگر باور نداشته باشید که قصد گرفتن طلای المپیک را دارید نتیجه‌ای هم نخواهید گرفت. سؤال دیگر این است که اگر توسعه پیدا کنیم یا نکنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ اگر نیاز ما به توسعه بر مبنای دلایلی باشد که ریشه‌ای نیست به توسعه فردی نیز دست پیدا نخواهیم کرد. گاهی اوقات از مسیر توسعه عبور نمی‌کنیم.

رضوانیان گفت: توسعه فردی، می‌تواند هم جسمانی و هم ذهنی باشد اما بیشتر از ذهن انسان نشئت می‌گیرد. سؤالی که وجود دارد این است که برای توسعه از چه برنامه‌ای استفاده کنیم؟ گاهی اوقات توسعه به معنای ترک کردن عادت است. در توسعه نیازمند چابکی، متعادل بودن، کم کردن گرایش‌های منفی و بیشتر کردن گرایش‌های مثبت هستیم. در توسعه باید حال یک موضوع یا سرفصل را بهتر کنیم.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا بیان کرد: اغلب آدم‌ها برنامه‌های توسعه‌ آنها به چند موضوع وابسته است. مثلاً اگر در جایی که کار می‌کند به واسطه نقش‌هایی که برای وی در نظر گرفته شده تعریف می‌شود. هر آدمی بر پایه شرایطی که بر وی حاکم است تصمیم می‌گیرد توسعه‌ای برای خود تعریف کند. البته هر کسی می‌تواند از این قید و بند رها شود.

وی ادامه داد: توسعه به معنای پویایی است و پویایی نیز به معنای هر روز بهتر از دیروز بودن است. هر کسی روزی به این جمله فکر می‌کند که چرا من از زندگی راضی نیستم. نکته دیگری که باید دانست این است که توسعه فردی نیازمند برنامه است. گاه دنبال الگوهایی هستیم که در جامعه پررنگ می‌شوند اما توسعه فردی قدری فراتر از این موضوع است و اهداف بلندتری را دنبال می‌کند.

رضوانیان در تعریف برنامه توسعه فردی گفت: برنامه توسعه فردی یک فرآیند مستمر در خصوص ارزیابی نیازهای آموزشی هر فرد و برنامه‌ریزی برای رفع این نیازها است. در این روند، شما به نیازهای فردی پاسخ می‌دهید. زمانی که این فرایند را به صورت مستند در می‌آوریم، در واقع به تدوین برنامه توسعه فردی یا PDP پرداخته‌‌ایم.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا درباره فواید انجام دادن PDP و نوشتن برنامه توسعه فردی تأکید کرد: این فرآیند به شما کمک می‌کند که درباره دانش، عملکرد و یا موفقیت‌های خود فکر کرده و برای ارتقا و پیشرفت فردی، تحصیلی و آموزشی خود برنامه‌ریزی کنید. برنامه توسعه فردی، توسط سیستمی که مرتباً میزان پیشرفت را ارزیابی و برای قدم‌های بعدی برنامه‌ریزی می‌کند، پایه‌گذاری می‌شود. این برنامه باعث می‌شود خودتان را بشناسید و نقاط ضعف و قوت خود را بدانید.

وی با اشاره به اجزای این برنامه ادامه داد: اجزای برنامه توسعه فردی شامل نيازسنجی، ارزيابی نيازها و اولويت‌بندی آنها هدف‌گذاری، تدوين برنامه مناسب برای رسیدن به اهداف و طراحی مسیر، اجرای برنامه، بازخوردگیری و ارزيابی برنامه است. این کار باید مدام تکرار شود تا تبدیل به عادت شود. شاید نتوان موانع را به طور کامل از میان برد اما معتقدم می‌توان اثربخشی موانع بیرونی را نیز کم کرد.

رضوانیان در تشریح پنج مرحله برنامه توسعه فردی تصریح کرد: مراحل برنامه توسعه فردی نیز شامل تعیین هدف یا اهداف، تدوین نقشه برای رسیدن به هدف، ارزیابی نقشه‌ای که ترسیم کرده‌ایم، ثبت و نشان دادن مسیری که پیموده‌ایم و زمان بندی مسیر حرکت است. این مفاهیم ممکن است ساده باشد اما نکته مهم این است که باید بتوانیم آن را اجرا کنیم. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به واسطه اینترنت بسیاری از چیزها را می‌دانیم اما همه چیز را اجرا نمی‌کنیم.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا یادآور شد: باید بتوانیم برنامه توسعه فردی را به روز‌رسانی کنیم و با خصوصیات ما سازگاری داشته باشد. برنامه توسعه فردی حتماً باید خروجی‌محور باشد و برای بازخورد گرفتن نیز یک فرآیند وجود داشته باشد. برنامه تدوین شده باید با خصوصیات فردی، دانش و مهارت‌های شما انطباق داشته باشد. مشارکت فرد و مشاور یا «کوچ» نیز در تدوین برنامه اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: برنامه توسعه فردی باید تحقق ستاده‌ها يا بروندادهاي مشخصي را هدف قرار داده و به منظور دستيابي به اين ستاده‌ها، شاخص‌های مناسبی در نظر گرفته شود. وجود فرآیندی برای بازبینی و بررسی برنامه توسعه فردی، نکته حائز اهمیت دیگر است. لازم است وجود فرايندی كه بتواند تمامی ستاده‌ها يا بروندادهای مورد انتظار و تعيين شده در برنامه توسعه فردی یا PDP را بررسی كرده و از عدم تحقق يا تحقق ناقص آنها آگاهی حاصل کند، از ضروريات اين برنامه به شمار می‌آيد. اين قابليت می‌تواند به جنبه يادگيری برنامه نيز كمك شايانی کند؛ بدين نحو كه پاسخگوی چرايی محقق نشدن اهداف آموزشی بوده و به كشف كاستی‌ها و مشكلات موجود در اين مسير ياری رساند.

رضوانیان در پایان گفت: در این جلسه سعی کردیم با مفهوم برنامه توسعه فردی آشنا شویم هرچند که با جست‌وجو مطالعه می‌توان به اطلاعات بیشتری نیز دست پیدا کرد. باید دانست که توسعه فردی همواره به معنای به دست آوردن نیست. برای مثال گاهی مانع این می‌شویم که یک نفر در مقطع فوق‌لیسانس تحصیل کند اما اکنون وی از این کار راضی است. از سوی دیگر نمی‌توان هدف هرکسی را به دیگران بسط داد.

انتهای پیام

99/06/31