» » » استارت آپ های فناور مسلمان آسیا امیدوارند که دنبال کنندگان 1.8 میلیارد دلاری اسلام را جذب کنند
استارت آپ های فناور مسلمان آسیا امیدوارند که دنبال کنندگان 1.8 میلیارد دلاری اسلام را جذب کنند

زمان برگزاری:

آدرس دبیرخانه:

برگزارکنندگان :

سایت کنفرانس:
https://asia.nikkei.com/Business/Startups/Asian-Muslim-tech-startups-hope-to-lure-Islam-s-1.8bn-followers

جاکارتا; وب گردی در اینترنت برای مسلمانان دشوار است زیرا محتوای ممنوعه بسیار زیاد است، اما بسیاری از استارتاپ های آسیایی با ارائه سیستم عامل هایی که سازگار با شریعت هستند راهکار خود را به فیس بوک و گوگل برای 1.8 میلیارد دنبال کننده اسلام ارائه می دهند.
سرمایه گذاران به طور فزاینده به فن آوری های موسوم به فناوری مسلمان علاقه مند هستند - شرکت ها و سیستم عامل هایی که خدماتی ارائه می دهند که مطابق قانون شرع است و از ارزش های اسلامی حمایت می کنند.

توماس جی تسائو ، شریک بنیادی شرکت سرمایه گذاری ریسک پذیر ، گبی شرکنس ، گفت: "مسلمانان تقریباً 24٪ از جمعیت جهان را تشکیل می دهند ، اما آنها فقط 8٪ تولید ناخالص داخلی جهان را تولید می کنند." "عدم تطابق فرصتهاست." مرکز تحقیقات پیو تخمین می زند که اسلام تا پایان این قرن بزرگترین پیروی از مذاهب مهم را خواهد داشت.

اینکه این بازار بزرگ است ، باعث فرار سرمایه گذاران نشده است. گبی در حال حاضر در Sorabel ، یک استارتاپ مد اندونزیایی ، و HolidayMe ، یک سایت مسافرتی آنلاین مستقر در دبی ، سرمایه گذاری کرده است که به عنوان مثال برای هتل هایی که مجهز به استخرهای مخصوص زنان و سالن های نماز هستند ، رزرو می کند. در ماه مارس ، گبی از راه اندازی یک صندوق 20 میلیون دلاری برای حمایت از راه اندازی های اولیه در پاکستان خبر داد.

شرکت دیگری که توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است Salam Web Technologies MY است که در ژانویه اولین کار خود را در مالزی انجام داد. مرورگر هشدارهایی درباره وب سایتهایی که مطابق با آموزه های اسلام نیستند ، نمایش می دهد. به عنوان مثال ، اگر یک کاربر وارد کلمه جستجو "کازینو" شود ، مرورگر هشداری درباره محتوای نامناسب نمایش می دهد. این برنامه همچنین ویژگی های چت و قطب نما را نشان می دهد که به مکه اشاره دارد.

این شرکت قصد دارد حدود 100 میلیون دلار سرمایه گذاری کند تا بتواند در تجارت الکترونیکی و فناوری مالی گسترش یابد. حسنی زارینا ، مدیر عامل توسعه دهنده Salam Web Technologie ، گفت: "این یک گوگل اسلامی یا فیس بوک خواهد بود."

نجیمیا ، مالزیایی که از SalamWeb استفاده می کند ، گفت: "این مرورگر برای ما به عنوان مسلمان بسیار راحت است. وقتی از SalamWeb استفاده می کنیم ، احساس راحتی و امنیت بیشتری می کند."

توسعه دهنده SalamWeb مایل به تأکید بر این نکته است که این مرورگر محتوای قابل اعتراض را سانسور نمی کند بلکه به کاربران این امکان را می دهد که از هشدارها دور شوند. این شرکت ادعا کرده است که این عملکرد باعث می شود که کاربران به طور تصادفی از وب سایت های مستهجن یا قمار دیدن کنند ، به این معنی که SalamWeb خدماتی را برای هر کسی که می خواهد سطح بالاتری از امنیت اینترنت داشته باشد ارائه می دهد.

شرکت های دیگر نیز برنامه هایی با محوریت رویه های مسلمانان ایجاد کرده اند. به عنوان مثال ، یک شرکت برنامه ای ایجاد کرده است که هنگام غروب آفتاب در ماه رمضان ، مسلمانان را هشدار می دهد تا بتوانند سریع بشکنند. اعلان ها از این نوع ، برای برنامه هایی که مورد پذیرش مسلمانان هستند ، محوری شده اند و چنین برنامه هایی در اندونزی گسترش یافته است.

Umma ، خدماتی که مقالات و فیلم های محبوب را برای مسلمانان در تلفن های هوشمند جمع آوری می کند ، در پایان آوریل در اندونزی راه اندازی شد. اپراتور آن را به عنوان یک برنامه واحد توصیف می کند که خدمات اساسی را برای مسلمانان ارائه می دهد ، از جمله خواندن عربی قرآن. این شرکت در حال حاضر حدود 2.5 میلیون کاربر دارد و این شرکت قصد دارد با فروش آنلاین محصولات حلال در آینده سودآوری خود را افزایش دهد.

خدمات مشابه در سراسر آسیا در حال گسترش است و بسیاری از آنها دیدگاه خود را بر گسترش جهانی نشان داده اند.

شرکت SalamWeb در حال حاضر در 150 کشور جهان ، کمتر از پنج ماه از اولین انتشار آن ، کاربران دارد. هدف حسنی رسیدن به 10٪ تا 20٪ از جمعیت جهانی مسلمان است.

چشم انداز یک مسلمان گوگل یا فیس بوک غیر واقعی نیست. براساس داده های تامسون رویترز ، اقتصاد دیجیتال اسلامی تا سال 2020 در کل 277 میلیارد دلار خواهد بود. انتظار می رود با ورود شرکت های آسیایی ، خاورمیانه و اروپا ، رقابت در بازار شدت یابد.

Veil ، یک برنامه دوستیابی در امارات متحده عربی است که از زمان راه اندازی ماه مارس ، روزانه 2،500 کاربر به دست آورده است. در ایالات متحده آمریکا ، برنامه هایی که اطلاعات مربوط به مساجد و اماکن عبادت در سایر کشورها را نشان می دهند ، تهیه شده اند. خرده فروشی آنلاین اندونزیایی هاجپ با رشد رقابت بین مرزها ، در سال 2018 وارد انگلیس شد.

غول های اینترنتی آمریکایی و چینی با بودجه خوب نیز وارد بازار رو به رشد می شوند. گوگل یک سرویس را در سال 2017 در اندونزی و جاهای دیگر آزمایش کرد که داده های ترافیک را در هنگام شکستن سریع ماه رمضان نمایش می دادند.

نویسندگان: کارکنان Nikkei Wataru Suzuki در توکیو و Momoko Kidera در استانبول در این مقاله نقش داشتند.

مترجم: مهران عطا (کارشناس ارشد کارآفرینی بین الملل، دانشگاه تهران)
تاریخ :‌ 29 اردیبهشت 1399, 10:23 بازدید : 88