» » افزایش تقاضای محصولات حلال در کشورهای آسیایی
افزایش تقاضای محصولات حلال در کشورهای آسیایی
در دومین روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی «اقتصاد دیجیتال اسلامی» و دومین گردهمایی بین‌المللی «فین تک اسلامی» در مالزی از افزایش تقاضای محصولات حلال در کشورهای آسیایی سخن به میان آمد.

کنفرانس بین‌المللی «اقتصاد دیجیتال اسلامی» و دومین گردهمایی بین‌المللی «فین تک اسلامی» از روز گذشته، ۹ مهرماه آغاز شده و طی ۳ روز در مالزی برگزار می‌شود. در بخشی از این همایش درباره مسائل مالی، شیوه سرمایه‌گذاری و دریافت سرمایه به شیوه حلال صحبت شد.

همچنین ورود شرکت‌های استارت‌آپی به این مقوله از دیگر موضوعات مطرح در این کنفرانس بود. اینکه در کشورهای اسلامی همانند ترکیه، هند و مالزی چه اتفاقاتی در حوزه اقتصاد می‌افتد،‌ موضوع دیگری بود که مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

از دیگر مباحث طرح شده در پنل این کنفرانس می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این گونه مسائل اقتصادی را چطور باید هدایت و رفع کرد. این بخش از کنفرانس به چگونگی به اشتراک گذاشتن اطلاعات اقتصادی و سرمایه اختصاص داشت.

بخش دیگری از این کنفرانس به محصولات حلال اختصاص پیدا کرد و اینکه چنین محصولاتی جای خود را در جهان باز کرده است. در این بخش بر تکمیل زنجیره حلال از غذا تا سرمایه تأکید شد.

اینکه چطور باید از ابتدا موارد اولیه را انتخاب کرد و تا عرضه آنها پیش رفت و کیفیت و حلال بودن محصول باید مورد ارزیابی قرار گیرد، از دیگر مسائلی بود که در این کنفرانس مطرح شد.

در این کنفرانس تأکید شد که این بازار نباید به مالزی و کشورهای آسیایی محدود شود. در این بخش از این موضوع سخن به میان آمد که بازار حلال بدون وجود اقتصاد دیجیتال حلال و اطلاعات مربوط به بازار حلال معنایی ندارد و مانند خانواده‌ای بدون اعضاست.

در بخش دیگری از این رویداد درباره ضرورت ارائه محصولات حلال در دیگر کشورهای آسیایی و اینکه در ژاپن نیز تهیه کنندگان محصولات غذایی به این سمت حرکت می‌کنند صحبت شد که نشان می‌دهد این موضوع مورد توجه بوده و در کشور ژاپن نیز دنبال می‌شود.

تقاضا در کشورهای آسیایی از جمله ژاپن و چین نسبت به محصولات حلال هر روز افزایش می‌یابد. این نوع از محصولات فقط ویژه مسلمانان نیست. وقتی بحث محصولات حلال پیش می‌آید،‌ موضوع کیفیت و بهداشتی بودن محصولات نیز مطرح است.

یکی از مباحثی که از سوی حضار در این کنفرانس مطرح شد این بود که چطور می‌توان اطمینان یافت که محصولات ارائه شده حلال هستند؟ همچنین اینکه چطور محصولات حلال در کشورهای مختلف تبلیغ می‌شوند، سؤال دیگری بود که روی پاسخ‌های آن بحث شد.

کارشناسان کرواسی در این رابطه توضیح دادند که این کشور به عنوان نخستین کشور اروپایی، اسلام را شناسایی کرد و به مسائل اسلامی اهمیت می‌دهد. ۴۵ درصد مردم این کشور از غذای حلال استفاده می‌کنند و این بهره‌برداری به دلیل تبلیغاتی بوده که صورت گرفته است.

همچنین مسئولان برخی شرکت‌ها از این موضوع سخن به میان آوردند که از ابتدا تا انتهای مراحل تولید محصولات به صورت حلال صورت می‌گیرد و اگر کالاهایی که تولید می‌کنند حلال نباشد، خریداری هم ندارند. حلال همچنین با عنوان افزایش اطمینان خریدار از محصول نیز معنی می‌شود.

در این کنفرانس سفیران کشورهای بوسنی و هرزگوین و کرواسی شرکت دارند.

گفتنی است؛ مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی به عنوان مسئول ثبت نام شرکت‌کنندگان ایرانی در کنفرانس مالزی، جلسه توجیهی و مشاوره برای این افراد را ششم مهرماه در تهران برگزار کرد.

98/07/10