» » یازدهمین رویداد استارتاپی اسلامی ـ قرآنی طلوع برکت

شناسنامه رویداد:

عنوان: رویداد استارتاپی اسلامی – قرآنی «طلوع برکت»، نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

زمان : 9، 10 و 11 خرداد 97

مکان: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ، بخش فضای مجازی

مدت زمان: 3 روز

تعداد شرکت کنندگان: 70 نفر

تعداد تیم ها : 10 تیم

تعداد منتورها: 21 نفر

تعداد داوران: 6 نفر

تعداد سخنرانان: 2 نفر

جوایز سه تیم برتر:

20 میلیون ریال اعتبار راه اندازی

 امکان استقرار در مرکز رشد قرآنی



شرح رویداد:

 رویداد استارتاپی «طلوع برکت» به عنوان بزرگ‌ترین استارتاپ قرآنی کشور که به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به جهاددانشگاهی و با هدف آموزش تجربه‌محور کارآفرینی اسلامی در نمایشگاه قرآن برپاشده بود، در حالی شامگاه جمعه ۱۱ خرداماه به کار خود پایان داد که از سوی کارشناسان، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه، سازنده و رو به رشد تلقی شده است.

فعالیت اقتصادی با پیوستار قرآنی، به خصوص در دنیای امروز، نیازمند خلاقیت، ایده‌پردازی و کار گروهی است و تنها اندکی حمایت از سوی نهادهای قرآنی و دانشگاهی لازم است تا خیل جوانان مؤمن و علاقه‌مند به کار اقتصادی بتوانند کسب و کاری حلال و پربارده را بیندازند به گونه‌ای هم که نیاز اقتصادی خود را تأمین کنند و هم در ذیل آن کار اقتصادی، ارزش‌های اسلامی را در شریان‌های جامعه به حرکت بیندازند. از این روی، مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به جهاددانشگاهی با بهره‌گیری از تجربیات موفق خود به برگزاری استارتاپ قرآنی «طلوع برکت» در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در نمایشگاه قرآن همت گمارد. برگزاری این رویداد استارتاپی در فضای معنوی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به بازدیدکنندگان نمایشگاه این فرصت را می‌داد تا از نزدیک با ایده‌پردازی اقتصادی در چارچوب قوانین اسلامی و چگونگی تهیه یک مدل کسب‌وکار برای به دست آوردن روزی حلال آشنا شوند، همچنین فضای نمایشگاه این ظرفیت را برای ایده‌پردازان رویداد به وجود آورده بود که با فعالان قرآنی و مذهبی حاضر در نمایشگاه گفت‌وگو کنند و با آن‌ها درباره طرح‌های اقتصادی-قرآنی خود تعامل کنند.

این رویداد که در هشت محور: گردشگری و توریسم، هنرهای تجسمی، معماری و دکوراسیون داخلی، اسباب بازی و بازی‌های رایانه‌ای، سلامت و محصولات غذایی حلال، وب و اپلیکیشن و تولید محتوای چندرسانه‌ای برگزار می‌شد، شامگاه جمعه ۱۱ خرداماه پس از سه روز فعالیت ایده‌پردازانه و خلاقانه با معرفی گروه‌‌های برتر به کار خود پایان داد آن چه در ذیل می‌آید گزارش از سه روز فعالیت این رویداد و ارزیابی تعدادی از کارشناسان و شرکت‌کنندگان در «طلوع برکت» است.

روز اول رویداد استارت آپی؛ از سخنرانی فقهی‌زاده تا کارگاه‌های «ایده‌پردازی» و «ارائه موثر»

آئین آغازین رویداد اسلامی و قرآنی «طلوع برکت»، روز چهارشنبه ۹ خردادماه با سخنانی کوتاه از سوی رحیم خاکی، سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی و استاد قرآن کریم آغاز شد؛ سپس عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآنی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه قرآن به سخنرانی پرداخت.

در ادامه برنامه‌های نخستین روز رویداد «طلوع برکت»، اکبر هاشمی، مدیر مسئول هفته‌نامه «شنبه» به تعریف کار استارتاپی، شباهت طلوع برکت با کارهای جهادی و تطبیق آن با دغدغه‌های اسلامی و قرآنی پرداخت و نمونه‌های موفقی از استارتاپ‌های کشور را به شرکت‌کنندگان معرفی کرد. همچنین کارگاه ایده‌پردازی و خلاقیت توسط محمد دهدشتی و کارگاه «نحوه ارائه موثر» به صورت کوتاه توسط مهدی باریده برگزار شد و در آخر نیز ارائه آسانسوری ایده‌ها توسط شرکت‌کنندگان و تشکیل گروه‌ها برای دو روز رقابت نفس‌گیر انجام شد.

کارگاه «توسعه فردی و کارآفرینی» و مدلسازی ایده‌های کارآفرین در روز دوم

دومین روز رویداد «طلوع برکت»، پنج‌شنبه ۱۰ خردادماه از ساعت ۱۷ الی ۲۳ برگزار شد و کاوه یزدی‌فرد، مدرس توسعه فردی و کارآفرینی در فضایی پرسش‌وپاسخ‌محور به آموزش مهارت‌های راه‌اندازی کسب و کار اسلامی پرداخت و ضمن نزدیک ساختن ذهنیت حاضران به ذهنیت یک کارآفرین موفق، مهارت‌هایی همچون راستی‌آزمایی مساله، مهارت رسیدن از مساله به مدل کسب و کار و نحوه تشکیل یک تیم خوب را تشریح کرد.

رقابت نفس‌گیر ایده‌پردازان در روز سوم

سومین و آخرین روز از رویداد استارتاپی اسلامی و قرآنی «طلوع برکت» جمعه ۱۱ خردادماه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ برگزار شد و ایده‌پردازان خلاق و جوان قرآنی با بهره‌گیری از مشاوران مجرب کارآفرینی به تکمیل ایده‌پردازی خود در قالب مدل کسب و کار اسلامی پرداختند. در این روز، سعید عباسی کارآفرین برتر کشور و مدرس گرافیک به آموزش گرافیکی در قالب کارگاه آموزشی پرداخت و شرکت‌کنندگان سؤالات خود را مطرح کردند.

سپس ایده‌پردازان شرکت کننده در رویداد «طلوع برکت» در قالب ۱۰ گروه و به مدت دو ساعت به ارائه مدل‌های پیشنهادی کسب‌وکار خود که بر اساس یک ایده اسلامی و قرآنی شکل گرفته بود، پرداختند.

یک از ویژگی‌های این دوره از استارتاپ قرآنی «طلوع برکت»، حضور پرتعداد و پرجنب و جوش مشاوران کارآفرینی در این رویداد بود که به دعوت مرکز رشد جهاددانشگاهی به محل برگزاری رویداد در نمایشگاه قرآن آمده‌اند و به فعالیت مشغول اند، ۱۰ مشاور

اختتامیه «طلوع برکت» 

در ادامه برگزاری مراسم اختتامیه رویداد استارتاپی اسلامی و قرآنی «طلوع برکت»، سه گروه ایده‌پرداز خلاق و قرآنی با عناوین «تالار وحدت»، «بی محفل» و «مسجدسپار» مورد تقدیر و تجلیل هیئت داوران و مسئولان مرکز رشد جهاد دانشگاهی قرار گرفتند، به هریک از گروه‌ها علاوه بر اختصاص دو میلیون تومان هدیه، امکان استقرار در مرکز رشد و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور فراهم شده است.

کارگاه های برگزار شده:


ردیفنام کارگاهاستادزمان ارائه
1ایده پردازی و خلاقیت
محمد دهدشتی
9 خرداد ساعت 19:00
2ارائه موثر و تیم سازی
مهدی باریده
9 خرداد ساعت 20:00
3ارزش پیشنهادی و اعتبار سنجی
مهندس کاوه یزدی فرد
10 خرداد ساعت 18:00
4بوم مدل کسب و کار و اعتبار سنجی
مهندس کاوه یزدی فرد
10 خرداد ساعت 21:30
5ارائه به سرمایه گذار تامین مالی
دکتر سیدعلیرضا هاشمی نکو
10 خرداد ساعت 22:30
6گرافیک
سعید عباسی بنی
11 خرداد ساعت 18:00

97/03/12