» » سیزدهمین رویداد استارتاپی اسلامی ـ قرآنی طلوع برکت

رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی «طلوع برکت» با همکاری و مساعدت مرکز فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان مرکزی و مرکز آموزش علمی ـ کاربردی ‌فرهنگ و هنر واحد اراک با نظارت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی، روز گذشته، ۱۲دی ماه، در مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر اراک برگزار شد.
رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و ادای احترام به سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. مرتضی تسخیری، استاد دوره، به تبیین مفهوم استارتاپ اشاره کرد و افزود: استارتاپ رشد خطی ندارد و دقیقاً درآمد حاصل از منابع نیست، سیستم‌های پیچیده ترکیبی از گیرنده‌های ساده هستند که کارهای بزرگتری را انجام می‌دهند.
وی ادامه‌ داد: استارتاپ‌ها باید اکوسیستم پیشین خود را برهم بریزند و برای داشتن نتیجه مطلوب باید تجربه‌ها در کنار هم قرار گیرد تا راه‌حل بهتری پیدا شود. در استارتاپ گروه حرف اول را می‌زند، استارتاپ در فرهنگ قابلیت تعریف دارد، اما کاربرد آن فقط برای همان اقلیم و منطقه است؛ مثل اینکه شخصیت‌های مختلف با موضوعات ساده برخوردهای متفاوتی داشته باشند، همه آن چیزی که مجموعه انسان‌ها در زندگی برای خود عرف می‌کنند. برای مثال قبر‌گردی، زیارت در گروه سبکی خود تعریف می‌شود.
تسخیری با اشاره به اینکه نقالی در قهوه‌خانه‌های ایران مرسوم بوده است، اظهار کرد: بررسی پیشینه‌ها، مکتب‌ها، تولدها، فراوانی مرگ‌ها و ... را گاه با قبر‌گردی می‌توان دریافت. ادیان هم وابستگی اجتماعی، ثروت و قدرت دارند که با از کار افتادن وابستگی‌های آنان از قدرت‌، ثروت و اجتماع از کار و کارکرد می‌افتند.
وی اضافه کرد: در اسلام زکات مورد توجه شده است، مثلاً مهم‌ترین منبع درآمد دانشگاه هاروارد وقف و موقوفات است. وقتی‌ که اعتقاد به وحی داریم اینکه اسلام یا مسیحیت از یکدیگر الگو‌برداری کردند مورد بحث نیست. اگر بپذیریم خدا به پیامبران چند محور مختلف را وحی نکرده است، بلکه  شریان امر الهی در اجتماع انسانی شکل گرفته است، از این دست استارتاپ‌ها هم می‌توانیم داشته باشیم.
وی گفت: تجارت‌هایی همچون مناسک، زیارت، ماه‌های خاص، مالی اسلامی مانند خمس، صدقه، زکات و وقف، معماری اسلامی، نوع پوشش، تبلیغ، تعامل با غیر‌مسلمانان، خوراک و نوشیدنی در ساحت دین تعریف می‌شوند. در دنیا استارتاپ مذهبی داریم و پرطرفدارترین آن نرم‌افزار کتاب مقدس مسیحیت است. بسیاری از استارتاپ‌های مسیحی عشریه (یک دهم مال) جمع‌آوری می‌کنند.
مدرس این دوره تصریح کرد: برخی از استارتاپ‌های مسیحی از کلیسا حمایت می‌کنند. عضویت در کلیسای مجازی، یا زیارت‌‌های مجازی ما مسلمانان، استارتاپ پرداخت صدقه با تلفن همراه از دیگر انواع استارتاپ مذهبی دینی هستند که سیستم تجاری آنان زیرشاخه کار کردن و ستون ساختن است. مثلاً بانک زاده تفکر یهودی است، یهود پول را در دست گرفته و هر کاری را منطبق با پول انجام می‌دهد؛ بنابراین یهود استارتاپ مذهبی زیادی که ما درک کنیم ندارد.
به گزارش ایکنا؛ این رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و گروه‌ها در نوبت صبح با طرح مسئله آشنا شدند و هر کدام ایده‌های خود را بیان کردند.


در ادامه این رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی مصطفی حسین‌پور، کارشناس مرکز رشد و کارشناس اجرایی سلسله رویدادهای طلوع برکت، در حاشیه این رویداد استارتاپی به خبرنگار ایکنا‌ گفت: رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی طلوع برکت رویداد کارآفرینی استارتاپی است که در کامل‌ترین شکل آن در طول سه روز شرکت‌کنندگان با فرایند تجاری‌سازی و تبدیل ایده به محصول اولیه آشنا می‌شوند و فرایند را به صورت عملی تجربه می‌کنند.
وی رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی اراک را یک روزه خواند و تصریح کرد: در این کارگاه شرکت‌کنندگان بیشتر به ایده‌پردازی و پالایش ایده‌ها پرداختند و از صبح تا ظهر با مبانی ایده‌پردازی و حل مسئله آشنا شدند و بعدازظهر گروهی فرایند حل مسئله را به صورت خلاصه تجربه می‌کنند‌. در آخر ایده‌ها را ارائه می‌دهند که ضبط می‌شود و در تهران داوری و از ایده‌های برتر تقدیر می‌شود.
حسین‌پور ادامه‌ داد: رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی طلوع برکت به صورت استانی در البرز برگزار شده، اما با رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی امروز متفاوت بود. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی اولین بار در استان مرکزی کلید خورد. تقاضا برای برگزاری چنین رویدادهای استارتاپی در کشور وجود دارد و امکان برگزاری آن نیز فراهم است و هر جا تقاضا باشد به آن پاسخ می‌گوییم.
وی در مورد هدف نهایی برگزاری استارتاپ‌های مذهبی گفت: رویدادهای قرآنی مذهبی در اصل برای جریان‌سازی و ایجاد جرقه‌های اولیه و نشان دادن فرایند به افرادی است که به این حوزه‌ها علاقه‌مندند. در این رویدادها مسیری مشخص می‌شود که مرحله به مرحله‌ به پیشرفت شرکت‌کنندگان کمک می‌کند که ایده را بهبود دهند و تجاری‌سازی کنند.
حسین‌پور ادامه‌ داد: شرکت‌کنندگان با حضور در این رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی متوجه می‌شوند که در بازار جهان اسلام هم می‌توان کارآفرینی کرد و این بازار پتانسیل‌های خوبی دارد تا نیازهایی را که بر زمین مانده است برطرف کند.
وی افزود: استقبال دانشجویان خوب بود و با توجه به ظرفیتی که داشتیم پذیرش انجام شد. مشارکت آنان در بحث و ایده‌پردازی‌ها خوب بود که حاکی از وجود پتانسیل قوی در استان است و می‌شود به رویدادهای سه روزه و پیش شتاب‌دهی و شتاب‌دهی فکر کرد.

همچنین محمد حمزه‌لوئیان، مدیر اجرایی رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی طلوع برکت، در اراک گفت: تجربه استارتاپ کامل مذهبی را نداشتیم ولی تجربه استارتاپ هنری را داشتیم که سال گذشته برگزار شد و در قسمتی از آن به مباحث مذهبی اشاره شد. در این استارتاپ ۲۷ نفر در قالب ۹ تیم شرکت کردند و در این رویداد استارتاپی دانشگاه علمی کاربردی صنایع دستی، دانشگاه فرهنگ و هنر، دانشجویان فارغ‌التحصیل و یک تیم آزاد شرکت کردند.
وی ادامه‌ داد: برنامه امروز کامل فیلم‌برداری شده و برای ارزیابی به تهران ارسال می‌شود. تیم‌ها ایده‌های خود را ارائه داده و پس از داوری در تهران به سه تیم برتر هدایایی اهدا می‌شود. تیم‌های برتر به استارتاپ اصلی برکت، که به میزبانی تهران برگزار می‌شود، اعزام می‌شوند. امسال در حال برنامه‌ریزی استارتاپ هنری با رویکرد قرآنی هستیم که اطلاعات دقیق‌تر اعلام می‌شود.
برای مشاهده عکس اینجا کلیک کنید

97/10/12