» » هفتمین کافه محفل (خلق ارزش پیشنهادی و طراحی کسب و کار)

هفتمین «کافه محفل» شنبه ۲۷ بهمن‌ماه در فضایی متفاوت و حال وهوایی دیگر برگزار شد. برخلاف جلسات گذشته، این بار استودیو مبین سازمان قرآنیدانشگاهیان کشور میزبان جمعی از علاقه‌مندان به استارت‌آپ و کسب وکارهای نوپایدینی و قرآنی بود. افرادی که همگی تحصیل‌کرده و مایل به فعالیت در حوزه کسبوکارهای نوپا بودند.

محمدابراهیم دهدشتی، کارشناس استارت‌آپ،در ابتدای این کافه محفل بیان کرد: مراد از کافه‌محفل این است که افرادی در حوزهعلوم انسانی و قرآنی گرد هم آییم و راجع به کسب و کارها در این زمینه بحث کنیم وگوشه‌های مختلف ایجاد یک کسب و کار نوپا را مورد بررسی قرار دهیم. امروز قرار استدر حوزه خلق ارزش پیشنهادی به بحث و گفت و گو بپردازیم.

معرفی حاضرین:

شهابی، دانشجوی کارشناسی ارشد MBA بیانکرد: هدف بنده از حضور در این کافه محفل این است که تجربه‌ها و دانش بیشتری را درزمینه بیزینس کسب کنم.

یاسر غفاری، دانشجوی کارشناسی ارشدکارآفرینی دانشگاه تهران گفت: بنده یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کرده‌ام که موادغذایی را از عمده‌فروشی خریداری کرده و به همان قیمت در اختیار مشتری قرار می‌دهیم.امیدوارم با شرکت در این جلسه بتوانم از دیدگاه‌های دینی و قرآنی استفاده و آن رادر کارم دخیل کنم.

امیر مجرد بیان کرد: زمینه فعالیت بندهدیجیتال مارکتینگ است و امروز آمده‌ام که در حوزه کسب و‌کارهای دینی و قرآنی هماطلاعاتی را کسب کنم.

ناصر غیاث ‌خواه،لیسانس مهندسی عمران گفت: بنده فعالیت آموزشی و همچنین فعالیت مدیریتی در مهد قرآندارم. به تازگی اولین فروشگاه اینترنتی عرضه قرآن را راه‌اندازی کرده‌ام.

ولی‌زاده، لیسانس فلسفه بیان کرد: بندهدر حوزه کتاب سابقه فعالیت دارم و امروز برای آشنایی با موضوعات جدید در زمینه کسبو کار در اینجا حضور پیدا کرده‌ام.

سالاروند، دانش‌آموخته رشته مارکتینگاظهار کرد: بنده دو دهه است در حوزه مارکتینگ فعالیت دارم. بیشتر فعالیتم در حوزهبازار به صورت سنتی بوده است، اما سه سال است در زمینه استارت‌آپ فعالیت دارم وامروز برای استفاده از تجارب حاضران در این کافه محفل حضور پیدا کرده‌ام.

فریبا نصیری، کارشناس زبان ژاپنی گفت:بنده مدیرعامل شرکت نفیس رهاورد هستم. در نظر دارم سوغات ایرانی را در بخش قرآنیاز جمله پوشاک و صنایع دستی ایرانی فعالیت کنم.

دهدشتی، مدیر جلسه و کارشناس کسب وکارهای نوپا در ادامه تأکید کرد: از امروز می‌خواهیم درباره چگونگی ورود به بازارو بوم پیشنهادی بحث کنیم.

غفاری در تعریف ارزش پیشنهادی گفت:منظور از ارزش پیشنهادی، مزیت‌هایی است که برای مشتری و کسی‌ ایجاد می‌کنیم که ازمحصولات ما استفاده می‌کند.

تعریف درست ارزش پیشنهادی: ارزشپیشنهادی رابطه نزدیکی با مزیت رقابتی دارد و در پاسخ یک سؤال می‌آید که چرا بایدمشتری پول بدهد و از من خرید کند؟ پاسخ این سؤال تبدیل به ارزش پیشنهادی می‌شود. همچنین برایاینکه کسب و کاری داشته باشید که مشتری موافق کار شما باشد، باید ارزشی را برایمشتری خلق کنید که حاضر باشد پول خرج کند و از شما خرید کند. در مزیت رقابتی،تفاوت این است که شما فقط به نسبت رقیبتان در بازار، یک پله بالاتر هستید. انتشارات آریاناقلم، کتابی با عنوان طراحی روش پیشنهادی منتشر کرده است که کتاب خوبی در این زمینهاست و خواندن آن را به شما توصیه می‌کنم.

بوم کسب و کار پیشنهادی دارای دو قسمتشامل ارزش پیشنهادی و بخش مشتری است، که توجه به هردوی آن ها حائز اهمیت است.

وقتی به دیجی‌کالا و بامیلو وارد می‌شوید،با استفاده از هوش مصنوعی، محصولاتی که بیشتر سرچ کرده‌اید را به شما معرفی می‌کنندو پیشنهادهای لازم را به شما ارائه می‌دهد.

شهابی در ادامه بیان کرد: جلوگیری ازتقلب یکی از کارهایی است که دیجی‌کالا توانسته انجام دهد، اما بامیلو چنین کاری رابه خوبی انجام نداده است.

به طور مثال دیجی‌کالا یک سرویس است،اما پلتفرم نیست. سرویس یعنی صاحب کسب و کار به صورت مستقیم درگیر کار و خدمت دربازار می‌شود، اما پلتفرم همانند اسنپ، یک دلال است که تولید کننده و مصرف کنندهرا به یکدیگر وصل می‌کند. اولین پلتفرم‌ها بنگاه‌های املاک بودند. فرقبین پلتفرم و سرویس در حجم بازار آنها و خدماتی است که ارائه می‌دهند. اندازهبازار پلتفرم‌ها نامحدود است و روزانه بیشتر می‌شود.

دیجی کالا اجناس را از بازار می‌خرد واز انبار خودش می‌فروشد که این عیب‌هایی دارد. مثلا پول زیادی را باید خرج کند کهبرخی اجناس ممکن است از بین برود و از سوی دیگر هزینه استهلاک و انبار و... هموجود دارد، اما بامیلو به فروشندگان می‌گوید اجناس خود را در سایت معرفی کنند وخریداران هم نیازهای خود را در آنجا ببینند. اما گرفتن درخواست و ارسال آن در بامیلو چندروز طولانی‌تر است، در حالی‌که دیجی کالا زودتر تحویل می‌دهد، چراکه گرفتن درخواستمشتری و سپس ارائه به فروشنده و در نهایت تحویل به مشتری چند روز طول خواهد کشید.

امیر مجرد، فعال در زمینه دیجیتالمارکتینگ نیز به ارائه دیدگاه خود در این مورد پرداخت و گفت: استراتژی دیجی‌کالااین‌گونه است که وقتی وارد سایت می‌شوید و می‌خواهید کالایی را خرید کنید، مثلاًیک هندزفری بخرید، اما در نهایت حتی اگر آن را نخرید، با خریدن یک موبایل یا کالایدیگر از سایت خارج می‌شوید و این کاری است که به نظر بنده جالب به نظر می‌رسد.

باید به این نکته توجه کرد که بوم کسبو کار یکبار برای همیشه نوشته نمی‌شود، بلکه باید دائما به روز شود. اگر اسنپ یادیجی‌کالا، خود را به روز نکنند، قطعاً از گردونه رقابت خارج می‌شوند، بنابراینباید دائما آپدیت شوند.

دهدشتی در ادامه از حاضران خواست تا هرکدام به ارائه توضیحاتی درباره بیزینس‌های خود بپردازند.

شهابی در ادامه گفت: بیزینسی که بندهراه انداخته‌ام، در حوزه مواد غذایی و خشکبار است. مواد موجود در بازار بعضاً کیفیتخوبی ندارند و گران به دست مشتری می‌رسند. هدف ما این است که مشتری در تولید سهام‌دارشود و در نهایت محصول با کیفیت و قیمت مناسب به دستش برسد. نمونه چنین کاری رابنده فقط در اندونزی دیده‌ام. این کارشناس MBA ادامه داد: ما دارای واحد کنترلکیفیت هم هستیم و کیفیت تمام کالاهایی که وارد سایت ما می‌شوند را بررسی و سپس آنرا به مشتری معرفی می‌کنیم. این کار باعث حذف دلال‌ها و واسطه‌ها هم می‌شود.

سالاروند در ادامه بیان کرد: چند سالپیش یکی از برندهای نوشیدنی که می‌خواست وارد بازار شود اقدام به دامپینگ کرد وقیمت را پائین گذاشت، اما بعد بالاتر بُرد، ولی امروزه مغازه‌دارها از وی خرید نمی‌کنند.بنابراین بنده به آقای شهابی پیشنهاد می‌کنم که منبع خود را روشن کنند که ازکارخانه یا از عمده‌فروشی خرید خواهند کرد. همچنین برای فعالیت خود به الگویفروشگاه‌های بزرگ که در کشور ما هم را افتاده‌اند و رقابت بین آنها توجه کنند.

دهدشتی نیز اظهار کرد: ایران همیشهدرگیر برخی مسائل حباب‌گونه بوده و هست. زمانی می‌گفتند نانو دوای همه دردهاست،اما امروزه چقدر محصول تولید شده با فناوری نانو در کشور داریم؟ ما هنوز در اینحوزه به جایی نرسیده‌ایم. اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا شرکت‌هایی همانند اپلو... در آمریکا رشد کرده‌اند، اما ما در ایران هنوز درگیر این هستیم که پلتفرمایجاد کنیم یا خیر؟ از سوی دیگر، حتی نمی‌توانیم آن محصولات را کپی کنیم و در واقعکپی‌کننده خوبی هم نیستیم و نیز یادآور شد: هنوز در پارک علم و فناوری پردیس، یکاستارت‌آپ موفق شکل نگرفته است، اما شرکت‌های بزرگی همانند اپل و گوگل در سیلیکونولی شکل گرفتند.

وی اظهار کرد: ما برخی کسب و کارها راداریم که سرریز صنایع مادر هستند و راندمان کسب و کار را اضافه می‌کنند و برخی کسبو کارها هم دیزراکتیو یا مخرب هستند، یعنی وقتی بوجود می آیند با توجه بهساختارشان باید کسب و کارهای سنتی قبل از خود را تخریب کند تا کارشان راه بیفتد ودر این راستا اتفاقات تخریبی برای دیگر کسب و کارهای خورد اتفاق می افتد. بنابرایناگر می‌خواهیم در کسب و کار موفق باشیم، نباید سعی کنیم کسی را از کار بیکار کنیم.در کسب و کارهای مخرب، شغلی ایجاد نمی‌کنیم، بلکه سختی زیادی را هم تحمل و نان عده‌ایرا قطع خواهیم کرد. به همین دلیل، در کشورهای دیگر شرکت‌های بزرگی همانند گوگل شکلمی‌گیرند، اما ما هنوز در حال آزمون و خطا هستیم.

امیر مجرد، فعال در حوزه دیجیتالمارکتینگ در بیان دیدگاه‌های خود گفت: بنده معتقدم نیستم که ساختار سیلیکون ولیکلا غلط دست، اما بازار آنلاین جهان باید به سمتی برود که مشارکت مردم افزایش پیداکند، در این صورت مشارکت مردم باعث پایان دادن به مافیا و دلالی‌گری می‌شود.بنابراین معتقدم باید اندکی از این اعتقاد فاصله بگیریم که دائما نگاه کنیم جهانبه چه سمتی می‌رود و ما هم به همان سمت حرکت کنیم.

غیاث‌خواه، گفت: فروشگاه ما قرآن استورنام دارد. قرآن اصلی‌ترین منبع شناخت مسلمانان است که به تعداد زیادی در جهان چاپمی‌شود. مردم هم به کتاب فروشی‌های مشخصی برای خرید قرآن مراجعه می‌کنند، امادردسرهایی وجود دارد که از جمله شناختی از ترجمه‌های قرآن و محصولات جدید ندارند وتبلیغات گسترده‌ای هم نیست و چون این کتابفروشی‌ها در مرکز شهر متمرکز هستند،امکان دسترسی به آنها راحت نیست.  اقدامیکه ما انجام دادیم این بود که فروشگاه اینترنتی برای قرآن را‌ه‌اندازی کردیم ومشخصات مختلف را همراه با چند عکس از قرآن و نمونه‌هایی از چند صفحه از ترجمهمنتشر کرده‌ایم. همچنین امکان مقایسه محصولات و نظردهی هم فراهم شده است. امکانعودت دادن محصولات خریداری شده وجود دارد و سیستم تخفیف ادواری و اعتبار در خریدرا پیش‌بینی کرده‌ایم.

در پایان این کافه‌محفل، جواد نصیری،مدیر مرکز مبین گفت: اینجا حدود یک سال و نیم است که در جهاد دانشگاهی شکل گرفتهاست. اینجا یک بیزینس شخصی نیست، اما شبه‌دولتی محسوب می‌شود. ما در فضای مجازی همفعال هستیم و در طول مدت فعالیت هم اقدامات رضایت‌بخشی انجام داده‌ایم و به دنبالگسترش کار خود هستیم و از برگزاری چنین نشست‌هایی هم استقبال خواهیم کرد.

برای مشاهده عکس اینجا کلیک کنید

97/11/27