» » چگونه سرمایه‌گذاران را قانع کنیم از ایده ما حمایت کنند

 دومین روز کارگاه آموزشی «آشنایی با فنون راه‌اندازی کسب و کارهای نوپای اسلامی» امروز، سوم اردیبهشت‌ماه، به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار‌شد.

محمدابراهیم دهدشتی، مدرس حوزه کسب و کار که در جلسه اول به تعریف کسب‌وکارهای مختلف سنتی و نوپیدا از جمله استارتاپ‌ها پرداخت و در ضمن تشریح نحوه تقویت خلاقیت، مراحل اولیه تبدیل ایده به محصول را تشریح‌ کرده بود، در ادامه به تشریح استراتژی MVP پرداخت و گفت: براساس این استراتژی باید بزرگ فکر کنیم، کوچک عمل کنید و از همین اکنون شروع کنید.

محصول را به مشتری ارائه کنید، بازخورد بگیرید و محصول را اصلاح کنید

وی ادامه داد: بسیار مهم است که ابتدا محصول را به صورت حداقلی به بازار عرضه کنیم و منتظر بازخورد مشتریان باشیم. این اقدام چرخه استارتاپ است. ابتدا ایده را به محصول تبدیل می‌کنیم، به مشتری ارائه می‌دهیم، بازخورد را می‌گیریم، براساس بازخورد دریافت شده تغییراتی در محصول ایجاد می‌کنیم، مجددا به مشتریان ارائه می‌دهیم و دوباره بازخورد گرفته محصول را ارتقا می‌دهیم و این چرخه بدون توقف باید ادامه پیدا‌ کند.

این مدرس حوزه کسب و کار به حاضران در نشست توصیه کرد کتاب «تست مامان» را مطالعه کنند و اضافه‌ کرد: این کتاب به ما می‌آموزد که چگونه از مردم سؤال کنیم که آنها اطلاعات درستی در خصوص محصولی که حاضر هستند بخرند را به ما بدهند و همچنین به ما می‌آموزد که چگونه این اطلاعات را جمع‌بندی و از آن نتیجه‌گیری کنیم.

سؤال‌های درستی که باید از مردم پرسید را بدانید

وی تشریح کرد: مهم است که بدانیم مردم به چه چیزی نیاز دارند و چه محصولی را می‌خرند، بنابراین باید درست از مردم سؤال کنیم تا پاسخ‌های درست دریافت کنیم. مثلاً نباید سؤال‌ها را به صورت مستقیم از مردم پرسید؛ مثلا نباید بپرسیم «چه قدر حاضر هستی برای رفع مشکلت هزینه کنی؟» بلکه باید پرسید «مشکلی که داری تاکنون چه قدر هزینه برای تو ایجاد کرده است؟».

چه کسی پول خرید محصول ما را می‌دهد؟

دهدشتی در ادامه با تأکید بر اینکه برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید تیم تشکیل دهیم و یک ایده به تنهایی هیچ ارزشی ندارد، گفت: پس از تشکیل تیم باید بوم کسب و کار را پر کنیم. تکمیل کردن این بوم به ترسیم مراحل اجرایی آن کمک می‌کند. در این بوم باید مشخص کنیم: مشتریان چه کسانی هستند و چه کسی پول خرید محصول ما را می‌دهد؟ چگونه قرار است به مشتری دسترسی داشته باشیم و با او ارتباط برقرار کنیم؟ ارزش پیشنهادی ما برای مشتریان چه مواردی است؟ فعالیت‌های اصلی ما یعنی اصلی‌ترین کار تجاری ما چیست؟ شرکای کلیدی ما چه کسانی هستند؟ منبع اصلی و اصلی‌ترین چیزهایی که برای راه‌اندازی تجارت در دست داریم، کجا می‌خواهیم پول دربیاوریم و ساختار هزینه‌های اصلی ما چه چیزهایی هستند؟

وی با تأکید بر اینکه با جست‌و‌جو در اینترنت می‌توانید بوم‌های کسب و کار متعددی را مشاهده کنید، گفت: متناسب با موضوع کسب و کارتان بومی را انتخاب کنید و آن را پر کنید.

چگونه طرح خود را به سرمایه‌گذار معرفی کنیم

این مدرس حوزه کسب و کار ادامه‌ داد: صاحبان ایده و فکر باید یاد بگیرند چگونه طرح خود را به سرمایه‌گذار معرفی و سرمایه‌گذار را مجاب به همکاری کنند. اولین مرحله این اقدام این است که خود را درست معرفی کنیم، سپس مشکلی که وجود داشته و ما آن را شناسایی کرده‌ایم را توضیح دهیم و در نهایت بیان کنیم که برای رفع این مشکل، ما چه فکر، محصول یا ایده‌ای داریم.

وی ضمن بیان مثال‌هایی از بیان‌های ناموفق و موفق ایده، گفت: سرمایه‌گذارها بر روی تیم کاری که ما تشکیل داد‌ه‌ایم سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بر همین اساس باید تیم را درست انتخاب و اعضایی که باید را در تیم عضو کنیم. در هنگام تشریح موضوع نیز نباید جزئیات پیچیده طرح مثل زبان برنامه‌نویسی یا تکنولوژی پیچیده طرح را بیان کنیم بلکه با توجه به اینکه سرمایه‌گذارها به فکر بازگشت پول و کسب سود هستند به روشنی برای آنها توضیح دهیم که چگونه می‌خواهیم تجارتی راه بیاندازیم که پول و سود او را تأمین‌ کند.


شفاف حرف بزنید و ارقام را دقیق بیان کنید

دهدشتی شفاف حرف زدن، بیان دقیق اعداد و ارقام و افراد و لوازم مورد نیاز را از موارد مهمی بیان کرد که باید در جلسه توضیح ایده به سرمایه‌گذار رعایت شود و گفت: پاسخ‌های ما به سؤال‌های سرمایه‌گذار باید قاطع و دقیق باشد. مثلاً اگر ما اعلام کردیم ۵۰۰ میلیون برای راه‌اندازی تجاری لازم داریم اما سرمایه‌گذار گفت که ۴۰۰ میلیون می‌تواند در اختیار ما قرار دهد، نباید قبول کنیم، چرا که پذیرش این مسئله نشان می‌دهد که هزینه‌ها را درست برآورد نکرده‌ایم. بلکه باید بگوییم با این پول مجبور می‌شویم بخشی از موارد طرح را حذف کنیم.

وی در خصوص درصد سودی که باید بین ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران تقسیم شود، گفت: این مسئله توافقی است اما برای به دست آوردن نسبی میزان سود یا سهام شرکت می‌توان شرکت‌های مشابه را مورد بررسی قرار داد.

ارائه آسانسوری را بیاموزید

این مدرس حوزه کسب و کار با اشاره به اینکه برخی از سرمایه‌گذاران به راحتی فرصت ملاقات نمی‌دهند، گفت: برای ارتباط گرفتن با این سرمایه‌گذاران بزرگ می‌توان از روش «ارائه آسانسوری» استفاده کرد. در این روش طی چند دقیقه‌ای که فرد سرمایه‌گذار در مراسمی حضور دارد و یا در آسانسور است و ما می‌توانیم با او صحبت کنیم در عرض چند ثانیه فرصت موجود، مشکل و ایده را طوری مطرح می‌کنیم که او کنجکاو شود و به ما وقت ملاقات بدهد.

ابتدا نکات مثبت طرح را توضیح دهید

وی ادامه داد: در جلسه‌ دیدار با سرمایه‌گذار نیز ابتدا باید نکات مثبت طرحمان را توضیح دهیم و در ادامه با ایجاد کنجکاوی در فرد، سرمایه‌گذار را به سمت پرسیدن سؤال‌ سوق دهیم و از این طریق زمان برای تشریح طرحمان فراهم کنیم. همچنین باید حدس بزنیم که سرمایه‌گذار از ما چه سؤال‌هایی خواهد پرسید و پاسخ‌های کامل این سؤال‌ها را تهیه کنیم.

این مدرس حوزه کسب و کار با تأکید بر اینکه در چنین جلساتی نباید پاسخ‌های منفی ارائه داد، گفت: در ارائه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، حضور تیم حرفه‌ای مسلط به زبان بدن و استفاد از تکنیک‌های زبان بدن می‌تواند نقش مهمی در برقراری ارتباط منتهی به نتیجه داشته باشد.

وی در پایان گفت: در نهایت «سوپرمن» نباشید و ادعا نکنید که بهترین، بزرگترین و بی‌رقیب‌ترین محصول را تولید کرده‌اید. البته باید در خصوص شرکت‌های مشابه شرکت خودتان هم اطلاعات کامل داشته باشید تا بتوانید دلیل سود‌ده بودن طرحتان را در مقایسه با سایر شرکت‌ها بیان کنید.

98/02/3