قرآن صرفاً نباید برای تلاوت، روخوانی یا حفظ مورد استفاده قرار گیرد بلکه می‌تواند بینش دیگری برای نگاه به ما ارائه دهد. چنین نگاهی می‌تواند در حوزه اقتصاد و بسیاری موارد دیگر به ما کمک کند؛ می‌توان محصولاتی را تولید یا خدماتی را تعریف کرد که قرآنی باشند و آن‌ها را ارائه داد و سودآوری هم داشت.

مهدی خیراللهی، کارشناس استارت آپ و کسب‌وکارهای نوپا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره لوازم پیشرفت مالی و درآمدزایی مؤسسات و کسب‌وکارهای قرآنی گفت: بنده معتقدم تا زمانی‌که محور تفکرات ما، دولت‌پایه باشد و منتظر بودجه و حمایت مادی، معنوی، سیاسی و ... از سوی دولت باشیم هیچ اتفاقی در زمینه پیشرفت مؤسسات قرآنی رخ نخواهد داد.

لزوم ایجاد ارزش افزوده در کسب‌وکارهای قرآنی

وی ادامه داد: آنقدر مشکل در حوزه‌های دیگر وجود دارد که بودجه و حمایت لازم به نهادهای قرآنی نمی‌رسد بنابراین باید ساختار مالی و پیشرفت و رشد خودمان در حوزه کسب‌‌و‌کارهای قرآنی و حتی سایر کسب‌وکارهای دیگر را به سمت غیردولتی و غیرحمایتی بودن ببریم و از مردم کمک بگیریم.

این کارشناس کسب‌وکارهای نوپا یادآور شد: اگر بخواهیم در حوزه کسب‌و‌کارهای قرآنی به سمت ایجاد ارزش افزوده برویم، باید سنجش نیاز مردم را در دستور کار قرار دهیم و روشن کنیم که این کسب‌و‌کار ما قرار است چه نیازی را برطرف کند. در این صورت یقین دارم که کسب‌و‌کار ما منجر به ایجاد تعامل مالی و همچنین رشد و توسعه خواهد شد.

قرآن صرفأ برای تلاوت، روخوانی یا حفظ مورد استفاده قرار نگیرد

وی در پاسخ به این پرسش که منظور از فروش یک محصول قرآنی چیست و چه محصولات قرآنی موفقی تاکنون در بازار به سودآوری رسیده‌اند، اظهار کرد: در این زمینه مثال‌های زیادی می‌توان زد. ما می‌توانیم مشتریان شخصی یا سازمانی داشته باشیم. برای مثال، قرآن صرفأ نباید برای تلاوت، روخوانی و یا حفظ مورد استفاده قرار گیرد بلکه قرآن، محور، بینش، نگاه و یک عینک است برای اینکه جهان را به گونه‌ای دیگر ببینیم.

خیراللهی تأکید کرد: چنین نگاهی می‌تواند در حوزه اقتصاد، فرهنگ، تربیت، آموزش و بسیاری از موارد دیگر به ما کمک کند. می‌توان محصولاتی را تولید یا خدماتی را تعریف کرد که قرآنی و منطبق بر نگاه قرآن باشد و آن را آموزش داد و نیازی را برطرف کرد. برای مثال، در کشور ما مدرسه‌ای به نام مدرسه حافظان وحی وجود دارد که کار آن، آموزش قرآن از پیش ‌دبستان تا پیش‌دانشگاهی است. این مجموعه، کاراکترهای قرآنی تهیه کرده و مبتنی بر آموزه‌های قرآنی، مهارت قرآنی آموزش می‌دهد و علاوه بر مشتری داخلی، دارای مشتری خارجی است.

لزوم نیازسنجی مشتریان توسط مؤسسات و کسب‌وکارهای قرآنی 

این کارشناس کسب‌وکارهای نوپا ادامه داد: اکنون مدارسی در اتریش، کانادا و آمریکا، از خدمات، محتوا و محصولات قرآنی این مجموعه بهره‌مند می‌شوند. قطعا بقیه مؤسسات و نهادهای قرآنی هم اگر بتوانند نیازی را در داخل یا خارج از کشور شناسایی کنند، می‌توانند برای آن نیاز، ما به ازا تعریف کرده و پاداش لازم را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا استارت‌آپ دینی و قرآنی موفقی در کشور سراغ دارید؟ اظهار کرد: به میزان فراوانی وجود دارد. بنده مؤسسه‌ای به نام جهان رایانه کوثر می‌شناسم که خدماتی از قبیل سی دی و نرم افزارهای خاصی را تولید می‌کند و افراد می‌توانند در زمینه‌های آموزشی برای کودکان یا حتی بزرگ‌تر‌ها، طبیعت‌شناسی، هستی‌شناسی، نجوم با نگاه قرآنی و رابطه بین قرآن و علوم مختلف که به صورت فیلم، متن، سی و دی درآمده است به آن مراجعه کرده و نیازهای آنان برطرف شود.

مؤسسات قرآنی به دنبال درآمدزایی نیستند

خیراللهی گفت: معتقدم یکی از مشکلات نهادها و مؤسسات قرآنی این است که خوب دیده نمی‌شوند و البته خوب هم به دنبال درآمدزایی نیستند. در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که فرموده‌اند: « من طلب شيئا و جدّ وجد؛ یعنی هر کسی چیزی بخواهد و تلاش کند می‌یابد». بنابراین اگر مؤسسات قرآنی هم به دنبال آن باشند قطعا به آن خواهند رسید.

وی یادآور شد: مجموعه دیگری به نام شبکه هُد هُد وجود دارد که وابسته به آیت‌الله سیستانی است. این شبکه در حال محتواسازی برای کودکان است بنابراین می‌توانیم کار قرآنی انجام دهیم و خدمات ارائه دهیم و سودآوری هم داشته باشیم. این مواردی که اشاره کردم، قطعا دارای سودآوری هستند چون نیازی را از دیگران برطرف می‌کنند و مابه ازای آن نیاز هم پاداش پرداخت می‌شود.

آینده روشن استارت‌آپ‌ها در ایران

این کارشناس استارت‌آپ در ادامه به بیان تحلیل خود از آینده کسب‌وکارهای نوپا در ایران پرداخت و اظهار کرد: معتقدم چون جوانان ایرانی، جسور و شجاع هستند، مخصوصأ در خاورمیانه، رشد و توسعه فراوانی خواهیم داشت. بنده در نمایشگاه‌های مختلف استارت‌آپی شرکت کرده و با جوانانی که استارت‌آپ‌های خاصی را طراحی می‌کنند صحبت کرده‌ام و از ظرفیت‌های آنان اطلاع دارم.

وی یادآور شد: بنده سال گذشته، برنامه‌ای با عنوان «ایده شو، دیده شو» طراحی کردم که از سراسر کشور، طرح‌های استارت‌آپی برای آن ارائه شد که حدود ده تا دوازده مورد از آنها فوق‌العاده پول‌ساز و اجتماع‌پسند بود. بنابراین بنده، آینده استارت‌آپ‌ها در ایران را بسیار رو به رشد و توسعه می‌بینم.

خیراللهی درباره آینده کسب‌وکارهای دینی و قرآنی نیز گفت: اگر منتظر باشند که مورد حمایت قرار گیند، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. مؤسسات قرآنی باید به روز شوند. آنها باید ببینند که مؤسسات قرآنی بین‌المللی، چه کار متفاوتی انجام می‌دهند. اگر آن‌ها می‌توانند، ما هم می‌توانیم. این کسب و کارها باید اتاق فکر تأسیس کرده و دچار تغییر شوند. اگر تغییر نکنند و به همین منوال به حفظ، تفسیر و روخوانی قرآن در اولویت آنها باشد و از مسائل به روز، به دور باشند، دیگر توسعه پیدا نخواهند کرد.

تاریخ :‌ 24 دی 1397, 16:43 بازدید : 9