صفحه اصلي
بیست و هشتمین کافه محفل (خلاقیت و نوآوری)
تاریخ برگزاری: 99/4/21
مدرس: مهندس منتظری شاه توری
مکان: سامانه آموزشی امجد (آنلاین)

بیست و هشتمین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» عصر شنبه ۲۱ تیرماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با ارائه تورج منتظری شاه‌توری، به صورت مجازی از طریق سامانه امجد جهاد دانشگاهی برپا شد.

  

منتظری در ابتدای این کافه محفل که با موضوع خلاقیت و نوآوری برگزار شد، اظهار کرد: شخص روسی تقریباً تمام اختراعات را بررسی کرد در نهایت به این نتیجه رسید که بین این اختراعات اشتراکات زیادی وجود دارد اما زمینه‌های کاری آنها مثلاً پزشکی و.... با هم متفاوت است. بر اساس اصل تضاد، اگر می‌خواهی کاری انجام دهی، متضاد آن را انجام بده. این قضیه را در درمان امراض هم مشاهده می‌کنیم؛ برای مثال مشکل فلج اطفال را با وارد کردن میکروب به بدن طرف و ضعیف کردن آن برطرف می‌کنند.

وی افزود: سؤالی که وجود دارد این است که اصول خلاقیت در کجا کاربرد دارد؟ این اصول چهل مورد هستند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. اصل اول، «جداسازی» است. در اینجا باید حیطه‌های کاری از هم جدا شوند. در اینجا جسم را به قطعات مختلف تقسیم می‌کنیم مثلاً در ساعت، عقربه، ثانیه شمار و دقیقه‌شمار را تقسیم می‌کنیم. در تبلیغات به میزان زیادی از این روش استفاده می‌شود. اصل دوم این است که باید مواردی که به درد نمی‌خورد را حذف کنیم.

منتظری گفت: برای مثالی در این زمینه می‌توان گفت شاخه سیر به درد نمی‌خورد لذا با استفاده از دستگاه‌هایی، آن بخش را جدا می‌کنند یا هسته آلبالو را نیز چون استفاده نمی‌شود دور می‌اندازند. این مباحث در حوزه خلاقیت، اهمیت زیادی دارد. اصل دیگر، «ساختار ناهمگن» است. برای مثال بعضی اوقات اگر نوشیدنی می‌خورید و یخ داخل آن قرار دهید طعم آن را تغییر خواهد داد.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا یادآور شد: این اصول به میزان زیادی در خلاقیت استفاده می‌شود؛ برای مثال شما فروشنده تخم مرغ هستید و یک نفر به شما می‌گوید شانه‌های این تخم مرغ را به صورت رایگان برای شما آماده می‌کنم اما روی تخم مرغ‌ها تبلیغ ژیلت خودم را خواهم کرد. یا میله دوش آب را می‌توانند به گونه‌ای قرار دهند که خود میله آویز پرده باشد. گاهی اوقات یک شیشه نوشابه هم می‌تواند به شکل یک دمبل تعبیه شود که بعد از مصرف از آن به عنوان دمبل برای ورزش کردن استفاده کرد.

وی افزود: اصل دیگر، بحث «تو در تو بودن» است؛ یعنی جسمی را داخل جسم دوم و جسم دوم را داخل جسم سوم قرار دهیم. مثلا برخی از میزها را تعبیه کرد که داخل آن صندلی جای شود یا برخی از نردبان‌ها که داخل هم قرار می‌گیرند. سوئیچ‌های ماشین هم تو در تو است و جاسوئیچی برمی‌گردد. برخی از لیوان‌های یکبار مصرف وجود دارد که ته آن نیز یک دمنوش وجود دارد که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

منتظری تصریح کرد: اصل دیگر «تعادل و توازن» است؛ یعنی وزن جسم را به وسیله اتصال به اجسام دیگر جبران می‌کنند. برخی از ماهی‌ها وجود دارند که هر وقت احساس خطر کنند خودشان را باد می‌کنند. از ظرفیت پله برقی نیز می‌تواند برای تبلیغ یک جنس استفاده کرد. اصل دیگر در خلاقیت، «واکنش‌های پیشاپیش» است؛ یعنی در صورتی‌که لازم است عملکردی انجام شود باید واکنش پیشاپیش نسبت به آن را در نظر بگیریم. برای مثال قرار است بمب شیمایی علیه شما استفاده شود و شما از قبل لباس و ماسک ضد شیمایی پوشیده‌اید. جمع کردن سیم‌ها و استفاده از هدفون نیز اقدامی در همین راستا بوده است.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا افزود: اصل دیگر «کنش پیشاپیش» است؛ یعنی کنش‌ مورد نیاز را به صورت کلی و جزئی به صورت پیشاپیش انجام دهیم. اجسام را طوری تعبیه کنید که در زمان مورد نیاز وارد عمل شوند. برای مثال شما می‌خواهید موبایل را به شارژ بزنید لذا دستگیره‌ای بالای پریز تعبیه کرده‌اند که بتواند موبایل را آنجا گذاشت یا نیم پز کردن سیب زمینی و پیاز نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. دستگیره‌هایی که در مترو وجود دارد برای تبلیغ ساعت نیز استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: اصل دیگر «حفاظت پیشاپیش» است. برای مثال برخی از ایربگ‌ها برای لباس کوهنوردها تعبیه شده است که اگر از جایی پرت شوند آن ایربگ باز می‌شود. برخی از ماشین‌ها حتی تا پانزده ایربگ دارند و این در راستای آسیب کمتر به مسافران تعبیه شده است. اصل دیگر در خلاقیت و نوآوری، «بالانس» است و این موضوع در بحث تبلیغات بسیار استفاده می‌شود و فوق‌العاده جذاب است.

منتظری یادآور شد: اصل دیگر «معکوس کردن» است؛ یعنی عملکرد مخالف را به کار بگیریم. برای مثال کلمه آمبولانس را برعکس می‌نویسند تا راننده‌های دیگر در داخل آینده بتوانند به شکل سریع‌تر و بهتری آن را ببینند.

وی در پایان گفت: خلاقیت از جمله مسائلی است که قبلاً در صنایع اولویت اول بوده و الان هم جزء اولویت‌های یک تا پنج است. الان مسائل دیگری نظیر دیجیتالی کردن سیستم، فروش‌های دیجیتال و تبلیغ و فروش خلاقانه اهمیت پیدا کرده است. این مسائل را در هر حیطه‌ای باید به کار گیریم.


بازگشت