صفحه اصلي
تکنیک‌های موفقیت در کسب‌وکار مبتنی بر دیجیتال‌ مارکتینگ
تکنیک‌های مختلف موفقیت در کسب‌وکارهای مبتنی بر بازاریابی دیجیتال صبح امروز، هفتم مهرماه، در نشستی به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی در محل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تشریح شد.

نشست «دیجیتال مارکتینگ»، یکشنبه هفتم مهرماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی با حضور تعدادی از علاقه‌مندان و با ارائه کامیار محبوبیان، مدرس دیجیتال مارکتینگ و کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا، در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

محبوبیان، مدرس این کارگاه، در ابتدای این نشست اظهار کرد: در عرصه دیجیتال مارکتینگ، در ابتدا باید بدانید که دقیقاً چه چیزی می‌خواهید و چه چیزی باید به مشتری بدهید؟ در همه موارد مربوط به دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوایی از اهمیت زیادی برخوردار است. دیجیتال مارکتینگ همانند یک قطار است که واگن‌های مناسب و ارزان‌قیمت برای شما فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر دیجیتال مارکتینگ این است که جذاب است و همه چیز آن دست خودتان است و خلاقیت در آن نقش پررنگی دارد. ویژگی دیگر این است که محدوده جغرافیایی خاصی ندارد؛ این کسب و کار تمام جهان را پوشش می‌دهد و محدودیت شما هم کره زمین است.

محبوبیان بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های بازاریابی دیجیتال این است که تمرکز آن روی مخاطب است. این بسیار مهم است. در اینجا دقیقاًَ با همان کسی که باید با وی صحبت کنید صحبت می‌کنید. رویکرد استراتژیک بازاریابی به تولید و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب مخاطب با هدف هدایت آن به سمت فرایند خرید سودآور است.

این کارشناس دیجیتال مارکتینگ با اشاره به ویژگی‌های بازاریابی محتوا یادآور شد: تمرکز بر ایجاد ارزش، اهدای قدرت انتخاب به مخاطب بر پایه تعامل و ارتباط دو سویه، ارسال مطالب درست به مخاطب درست و اینکه این تبلیغات، نقطه مقابل تبلیغات و بازاریابی تهاجمی است، ویژگی‌های بازاریابی محتوا هستند. برندسازی سازمان‌یافته به صورت مستقیم از دیگر ویژگی‌های بازاریابی محتواست.

وی درباره مفهوم بازاریابی تهاجمی تصریح کرد: بازاریابی تهاجمی یعنی بدون توجه به مخاطب، هر اتفاقی را در بازار پیش‌بینی کنید. برندسازی و تبلیغات غیرمستقیم نیز اهمیت زیادی دارد و آثار خوبی را در پی دارد، هرچند ممکن است سوءاستفاده‌هایی هم از آن بشود و مسائل اخلاقی زیرپا گذاشته شود.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا در ادامه درباره مقایسه بازاریابی سنتی و مدرن افزود: در بازاریابی سنتی تبلیغات آفلاین و سنتی، تبلیغات آنلاین و مزاحم و تمرکز روی بازاریان اتفاق می‌افتد اما در بازاریابی مدرن، تبلیغات آنلاین و تأکید بر سئو و مشتریان است.

وی ادامه داد: استراتژی بازاریابی محتوا، طرح جامعی از بازاریابی محتواست که بیان می‌دارد چگونه و باید از چه مسیری حرکت کرد تا با اهداف بازاریابی محتوا رسید. چه مخاطبی را هدف قرار داد؟ چگونه تولید محتوا کرد و چه محتوایی را تولید کرد؟

محبوبیان درباره پرسونای مخاطب بیان کرد: در شناسایی پرسونای مخاطب بر اینکه مخاطبان واقعی چه کسانی هستند و چه رفتاری در فضای وب و تعامل با کسب و کار از خودشان نشان می‌دهند و در چه بخش‌هایی قرار می‌گیرند، تمرکز می‌کنند و سپس به تصمیمات نهایی بازاریابی می‌رسند.

این کارشناس دیجیتال مارکتینگ یادآور شد: ایده‌ای را که نمی‌توانید به کسی بگویید در سطل آشغال بیندازید. این سخن تلخی است اما اگر کسی از همان ایده استفاده کند آن وقت شما ناراحت می‌شوید. بنابراین آن قدر ایده را پخته کنید که وقتی خواستید آن را رونمایی کنید به موفقیت برسد و در واقع متکامل باشد. سعی کنید نود دقیقه از رقیب جلو باشید. پس باید بدانید که مشت بسته را هیچ وقت نمی‌توانید بفروشید.

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره اهمیت توجه به پرسونا پرداخت و افزود: پرسونا و شخصیت برند گاهی با هم تداخل پیدا می‌کنند. پرسونا باید واقعی باشد و ما در جامعه مخاطب خود باید معادل آن را پیدا کنیم. البته سعی کنید بر یک پرسونا تمرکز کنید و به دنبال تعداد بیشتری نباشید. همین امشب برای کسب و کار خود پرسونا تعیین کنید و آن را همانند نیمه گمشده زندگی خود دوست داشته باشید.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا افزود: پرسونا برای شما بسیار تعیین‌کننده است. پرسونا به شما خط می‌دهد که مکان‌های استقرار مخاطب را پیدا کنید. همجنین باعث صرفه‌جویی در منابع می‌شود چون مکان‌های تراکم جمعیت مورد نظر شما را به شما نشان می‌دهد. پرسونا به شما کمک می‌کند که در روز تاسوعا و عاشورا به تبلیغ لباس‌های شاد نپردازید. در واقع پرسونا به عنوان گمشده و روشنایی‌بخش کسب و کار شماست.

وی درباره شش سؤال مهم در کسب‌وکار ادامه داد: در کسب و کار موفق، اینکه به چه کسی بفروشید؟ چه چیزی را به او بفروشید؟ کجا بفروشید؟ چه موقع بفروشید؟  چگونه بفروشیم؟ و چرا بفروشیم یا بخریم؟ از اهمیت زیادی برخوردار است.

محبوبیان در ادامه به بیان نکاتی درباره شخصیت برند پرداخت و بیان کرد: شخصیت برند به معنای تصویری است که یک برند خاص در ذهن مخاطبانش ایجاد می‌کند باید حواسمان باشد که تعادلی بین پرسونا و شخصیت برند ما وجود داشته باشد. سعی کنید در کسب و کار خود دارای بهترین کیفیت باشید و بهترین پاسخ را به نیازهای جامعه بدهید. در برند وقتی بهترین کیفیت رسیدیم آن وقت به فکر تبلیغ بیفتیم. سعی کنیم با شخصیت‌ترین تولید‌کننده محصول باشیم.

این کارشناس دیجیتال مارکتینگ یادآور شد: شخصیت برند مناسب می‌تواند کسب و کار شما را برای افراد به یاد ماندنی کند. برای مثال به برند مک دونالد فکر کنید که ترکیب رنگ و لوگوی آن در ذهن میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نقش بسته و مشتریان زیادی را نیز به سمت خود جذب کرده است. از سوی دیگر باید بدانید وقتی پرسونا یعنی مشتری وفادار داشته باشید حاضر نیستید که تبلیغ آن را نزد هرکسی بکنید.

وی درباره بازاریابی افراد تأثیرگذار گفت: این مورد نیز به معنای دسترسی به فردی است که بتواند پیام برند را به صورت اثربخش‌تری به مخاطبان بیشتری برساند که در بازاریابی محتوا اصطلاحاً آن‌ها را افراد تأثیرگذار می‌نامیم. پرسونا باید در بلندمدت به شما وفادار باشد. البته ممکن است که پرسونای شما تغییر کند. در واقع پرسونا یک شخصیت است.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا درباره بازاریابی رویدادی افزود: بازاریابی رویدادی در نمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد. بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ نیز یکی از رویکردهای نوین در بازاریابی است که در سال‌های اخیر از سوی دانشگاه‌ها مورد مطالعه و از سوی سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. بازاریابی عصبی در واقع کاربرد دانش‌های مغز و اعصاب در زمینه بازاریابی است. البته این همانند شمشیر دو لبه و ممکن است نتیجه برعکس داشته باشد.

وی با اشاره به بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری ادامه داد: این نوع از بازاریابی که به عنوان بازاریابی کلیدی نیز شناخته می‌شود یک رویکرد استراتژیک برای بازاریابی کسب و کار براساس آگاهی از حساب کاربری مخاطبان و مشتریان است. در واقع شما براساس مخاطبی که رفتارش را سنجیده‌ای، نیاز وی را نیز پاسخ داده‌ای. البته در اینحا باید به «بیگ دیتا» یا کاربران زیاد برسیم. مثلاً دونالد ترامپ با استفاده از همین تکنیک و همکاری فیس‌بوک توانست رئیس‌جمهور آمریکا شود.

محبوبیان درباره مفهوم «تستیمونیال» در کسب‌وکار بیان کرد: «تستیمونیال» به معنای توضیحی است که مشتری به زبان خودش از تجربه‌ای در رابطه با یک محصول یا خدمت می‌دهد. این مورد در بازاریابی محتوا اهمیت زیادی دارد چراکه به شما محتوای رایگان و ارزشمند می‌دهد.

این کارشناس دیجیتال مارکتینگ با اشاره به مفهوم داستان‌سرایی در دیجیتال مارکتینگ، اظهار کرد: داستان‌سرایی توصیف یک محصول یا رویداد به شیوه‌ای داستان‌گونه است، به طوری که جزئیات و قهرمان آن به خوبی در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. موضوع کاراکتر برای برند در چنین مواردی می‌تواند مطرح شود. بنابراین سعی کنید شخصیت برند را با داستان وارد زندگی پرسونای خودتان کنید.

وی با اشاره به اهمیت به‌روز شدن محتوا افزود: همیشه سعی کنید محتوای شما به‌روز باشد. دیرین دیرین حرکتی است که براساس محتوای روز آپدیت می‌شود. این بسیار مهم است و در این زمینه هم نیاز پرسونای شما اهمیت دارد. آپدیت به معنای انطباق با مسائل روز است. در واقع باید براساس اتفاقات اجتماعی پاسخی برای پرسونا داشته باشیم.

این کارشناس کسب و کارهای نوپا با اشاره به مفهوم دکمه اعلان فراخوان افزود: دکمه اعلان فراخوان اصطلاحی در بازاریابی است که در آن مخاطبان یک وب‌سایت تشویق با انجام یک عملکرد سریع می‌شوند تا فرصت را از دست ندهند. در دکمه فراخوان مثلاً گفته می‌شود آیا دوست دارید لباس تک بپوشید؟ آیا تاکنون لذت یک لباس هماهنگ را چشیده‌اید؟ کافیست سری به فروشگاه ما بزنید.

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره قیف بازاریابی و نقش محتوا پرداخت و گفت: قیب بازاریابی، فرایندی است که بازدیدکنندگان را به مشتری و گاه به مشتری وفادار تبدیل می‌کند. وظیفه واحد بازاریابی هدایت از قسمت پهن به باریک قیف است. باید بتوانید با مخاطب در هر منطقه‌ای تعامل برقرار کنید. در واقع باید دهانه قیف گشاد شود اما نه آن قدر که باعث شکست کسب و کار شما شود.

محبوبیان در بخش پایانی سخنان خود ابراز کرد: حساس‌ترین بخش برای ماندگاری کسب‌و‌کار این است که وفاداری و ماندگاری مشتری را تضمین کنید. نباید به مشتری خود دروغ بگویید چراکه وی دیگر به شما وفادار نمی‌ماند. بنابراین باید در کسب‌و‌کار خود پایبند به اخلاقیات باشید تا مشتری به شما وفادار باقی بماند. این موضوعی است که از روز اول باید برای آن برنامه‌ریزی کنید.




بازگشت